fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

”Lucrez în HR de 10 ani și m-am obișnuit să nu fiu cea mai populară persoană din încăpere. De multe ori sunt pus în situația de a face pe cicălitorul. Trebuie să comunic regulamente, să mă asigur că sunt bine înțelese și respectate, să atrag atenția atunci când sesizez sau mi se comunică încălcări ale acestora. Mă obișnusem cu starea aceasta de fapt și o acceptam, știind că neplăcerile pe care le simt sunt prețul care trebuie plătit pentru ca organizația pentru care lucrez să aibă o cultură organizațională sănătoasă, bazată pe reguli și tratament echitabil. Dar situația din ultimul an le-a întrecut pe toate! Am ajuns să fiu paznicul oficial împotriva COVID-19! 

Problema cea mai mare nu a fost faptul că a trebuit să concep proceduri noi peste noapte, că a trebuit să fac training-uri și afișe, să trimit mailuri și să petrec ore întregi la telefon explicându-le colegilor protocolul. Adevărata problemă este că simt că sunt singur împotriva tuturor! Parcă nimeni nu mă ia în serios! Îmi zâmbesc și dau din cap în semn că au înțeles de fiecare dată când le vorbesc despre comportamentul preventiv, după care îmi întorc spatele și fac complet opusul!

Unii par că respectă regulile la muncă. Îi văd purtând mască, folosind dezinfectant, păstrând distanța…iar apoi văd fotografii cu ei adunați în weekend acasă la unul dintre ei la un game night! Evident, fără mască. 

Alții insistă să vină personal în biroul meu pentru orice au nevoie, când ar putea foarte bine să dea un telefon sau un email. Am pus și un afiș mare pe ușă rugându-i să mă sune în loc să intre în birou, dar nu a avut prea mare efect.

Iar alții sunt destul de sigur că au mințit susținând că nu se simt bine doar pentru a profita de ușurința cu care primesc concediu medical până la clarificarea sursei simptomelor. 

Ce e de-a dreptul revoltător este că atunci când trei dintre cei mai febrili comentatori ai eforturilor companiei de a ne proteja au luat COVID-19 unul de la celălalt, au avut tupeul să susțină că nu s-ar fi îmbolnăvit dacă organizația nu ar fi instituit și impus un protocol mai bine pus la punct în lupta cu virusul. 

Acum două săptămâni trebuia să intru într-un call cu colegii. La ora stabilită, eram acasă în fața calculatorului. Observ că nu se loghează nimeni, așa că îl sun pe unul dintre manageri să aflu ce se întâmplă. Îmi spune nonșalant că ei s-au adunat la o pizza și mă invită să particip și eu, dacă sunt în apropiere. La pizza??? În biroul unuia dintre ei??? Păi pentru ce am mai depus tot efortul să tehnologizăm activitatea și să păstrăm distanța dacă ei se adună la pizza? Și când atrag atenția cu privire la lipsa de coerență a comportamentelor unora dintre colegi, obțin doar ochi dați peste cap.

Săptămâna trecută s-au îmbolnăvit câțiva colegi, iar eu am fost declarat contactul unuia dintre ei. Astăzi am fost absent, pentru a merge să mă testez. În loc să mă întrebe și pe mine cineva cum mă simt, am primit toată ziua mesaje în care eram întrebat când revin, pentru că totul a luat-o razna în absența mea. 

Munca de HR e dificilă în general, dar în 2020 a fost de 2 ori mai greu de suportat. Am tot crezut că va fi dificil o perioadă, până când oamenii se obișnuiesc cu noile reguli, dar a trecut deja un an și am senzația că toată lumea e împotriva mea. 

În plus, zici că toți au luat-o razna! Bolnavi sau nu, colegii mei au devenit mult mai nervoși, mai anxioși și mai puțin înțelegători. Am trecut prin perioade grele de-a lungul anilor (concedieri masive, șomaș, sancțiuni), dar parcă niciodată nu mi-a fost atât de greu să fac față tuturor problemelor care apar cum mi-a fost în această perioadă.

M-ar ajuta să știu dacă mai simt și alți colegi ceea ce simt eu. Și dacă da, ce au făcut pentru a îmbunătăți situația și a dat roade?

Mulțumesc,

Andrei

Noul cicălitor…pardon! Specialist HR.”

Noi nu putem decât să îți confirmăm, Andrei, că și alți specialiști HR simt ceea ce simți și tu în această perioadă. Într-un fel sau altul, aceleași sentimente le au și managerii sau simplii angajați care fac tot posibilul să respecte regulile de igienă și distanțare socială atât la birou, cât și în timpul liber. 

În ceea ce privește soluțiile pe care le ai la dispoziție pentru a-ți remedia problemele, majoritatea vin din sfera mindfulness-ului și din cea a comunicării asertive.

În primul rând, trebuie să realizezi impactul pozitiv pe care îl ai asupra colegilor tăi, care se vede tocmai prin faptul că aceștia te caută mereu de fiecare dată când au o problemă. Desigur, asta nu face decât să îți dea senzația că ești înconjurat de probleme și mini incendii care trebuie stinse, dar în sine acest lucru nu este decât un girant al relevanței tale în organizație.

De asemenea, te-ar ajuta să te compari cu un părinte exigent care își cicălește copiii pentru că le dorește binele. Copiii, deși își dau ochii peste cap, comentează și uneori îi testează limitele, știu că părintele le vrea binele și îl apreciază pentru acest lucru, urmând să îi mulțumească peste ani și ani…în cazul tău, când te vei pensiona. 😊

E timpul să realizezi că, pentru a avea grijă de ceilalți, trebuie să ai, în primul rând, grijă de tine. Prin urmare, încearcă să te respecți și să te răsfeți mai mult decât o făceai în mod normal. Asta te va ajuta să te detensionezi după ce ajungi acasă. Petrece timp de calitate cu familia, gătește, fă un puzzle, ascultă un podcast…și încearcă să te gândești la orice altceva în afară de muncă. 

De asemenea, nu ar strica să programezi câteva ședințe la psiholog. Ai și tu nevoie să te descarci, și nu e cea mai bună idee să îți încarci apropiații în fiecare seară cu problemele de la serviciu.

Dar poate cel mai important este să impui limite. Știi deja că nu ești cea mai populară persoană din încăpere și probabil în cei 10 ani în care ai practicat această meseria ai avut timp să te obișnuiești cu gândul că oamenii nu te vor considera vreodată extraordinar de simpatic. Prin urmare, ce ai de pierdut dacă devii mai categoric în ceea ce privește, spre exemplu, solicitarea ta de a fi sunat de către oamenii care decid să dea buzna la tine în birou? Pur și simplu explică-le calm că nu le vei lua în considerare solicitarea dacă nu îți vor respecta barierele sociale. 

Dar pentru că nu vrem să acaparăm noi toată discuția, îi lăsăm pe cititorii noștri să îți ofere sfaturile lor. Noi promitem că le vom compila ulterior într-un material mai amplu, care să ajute cât mai multă lume.

Așadar, dragii noștri și dragele noastre, ce gânduri aveți pentru Andrei cu privire la problema lui? 

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu