fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

În continuarea seriei articolelor noastre despre obiceiurile sănătoase ale locuitorilor centenari ai insulei Okinawa din Japonia, astăzi îți vom povesti despre exercițiile fizice pe care le practică acești bătrânei simpatici.

Spoiler alert: secretul nu constă în complexitatea sau greutatea exercițiilor, ci în perseverența de a le practica zilnic. Află despre ele, alege-ți preferatele și spor la treabă!

Ce spun studiile

Studiile realizate în zonele cu cei mai longevivi oameni din lume indică faptul că cei care trăiesc mai mult nu sunt cei care fac mai mult sport, ci aceia care se mișcă mai mult.

Spre exemplu, locuitorii indulri Okinawa din sudul Japoniei, deși au peste 80 și 90 de ani, sunt foarte activi. Nu stau în casă uitându-se pe fereastră și citind ziarul. Ei merg mult pe jos, iau mașina și merg la karaoke. Se trezesc dimineața devreme și, imediat după micul dejun, merg în grădină ca s-o curețe cu mâinile lor de buruieni.

Nu practică vreun sport concret, dar se mișcă neîncetat în rutina lor zilnică.

Simplu ca ridicarea de pe scaun

”După ce ai stat așezat 30 de minute, metabolismul încetinește cu 90%. Enzimele care pun în mișcare grăsimile din artere spre mușchi își reduc activitatea. După ce ai stat așezat două ore, colesterolul bun din sânge scade cu 20%. Dacă pur și simplu ne ridicăm de pe scaun 5 minute, totul revine la normal. Este foarte ușor să te ridici de pe scaun. Ar fi chiar stupid să nu o faci”, declara Gavin Bradley, unul dintre cei mai mari experți în acest domeniu și director al unei asociații internaționale care desfășoară activități de conștientizare cu privire la efectul nociv pe care îl are statul pe scaun continuu.

În viața noastră cotidiană, dacă locuim la oraș poate fi dificil să ne mișcăm natural și sănătos, dar putem recurge la exerciții care și-au demonstrat de secole beneficiile asupra organismului. Practicile orientale de echilibrare a spiritului, corpului și minții sunt la modă acum în Occident, însă în rândul populației locale din Okinawa se folosesc de mii de ani pentru a le garanta sănătatea.

Yoga – de origine indiană, însă foarte populară în Japonia -, sau practicile chinezești cum ar fi Thai Chi sau Quigong, printre altele, caută să creeze armonie între corpul și mintea individului, pentru a înfrunta viața cu hotărâre, bucurie și seninătate.

Având girul științei, sunt considerate de fapt elixire ale tinereții.

Aceste exerciții ușoare au avantaje profunde pentru sănătate și sunt adecvate îndeosebi persoanelor în vârstă care au mai multe probleme în a se menține în formă.

S-a demonstrat, printre altele, că Thai Chi ajută la atenuarea osteoporozei, încetinirea evoluției bolii Parkinson și asigurarea unei bune circulații a sângelui și îmbunătățește elasticitatea și tonifierea musculară. Nu mai puțin importante sunt beneficiile la nivel emoțional, dat fiind că sunt un bun scut de apărare împotriva stresului și a depresiilor.

Practicarea unei discipline orientale ajută la prelungirea vieții, după cum o demonstrează japonezii centenari.

Radio taiso

Acest tip de exerciții de încălzire de dimineață se practică de mulți ani în Japonia. Se numesc radio pentru că instrucțiunile fiecărui exercițiu se transmiteau la radio. Astăzi lumea face aceste exerciții dimineața, în timp ce urmărește programul TV la care se difuzează. Unul dintre scopurile principale ale practicării radio taiso este întărirea spiritului de cooperare și unitate al tuturor participanților.

Se practică întotdeanula în grup, de regulă în școală, înainte de începerea orelor, și în companii, înainte de a începe acivitatea. Chiar și persoanele aflate în scaun cu rotile pot practica aceste exerciții, în mod adaptat.

Se pot face în 5 sau 10 minute, în măsura în care se execută toate sau o parte. Exercițiile se bazează pe mișcări de extensie (stretching) și vizează mobilitatea articulațiilor. Unul dintre exercițiile cele mai frumoase și cunoscute de radio taiso constă în ridicarea brațelor deasupra capului și coborârea acestora printr-o mișcare circulară.

Dacă îți dorești să descoperi practica exercițiilor radio taiso, îți recomandăm această resursă, pe aceasta în limba japoneză și pe aceasta tradusă în engleză.

Yoga

Extinsă atât în Japonia, cât și în Occident, yoga este potrivită pentru aproape oricine. Există chiar și mișcări adaptate pentru persoane cu dizabilități sau femei însărcinate.

Există diferite tipuri de yoga pe care le poți încerca dând click pe fiecare dintre ele:

  • Jnana yoga: yoga cunoașterii, care caută disciplina și evoluția mentală.
  • Karma yoga: se axează pe acțiune, pe sarcinile și obligațiile pe care o persoană le poate îndeplini pentru a-i fi de folos ei și comunității.
  • Bhakti yoga: yoga devoțiunii și dăruirii divinității.
  • Mantra yoga: se bazează pe recitarea unor mantre pentru a atinge o stare de relaxare mentală.
  • Kundalini yoga: include diverse mișcări combinate care duc la starea dorită.
  • Raja yoga: cunoscută drept Calea Regală, înglobează diverse mișcări pentru comuniunea totală a celui care le execută cu ceilalți.
  • Hatha yoga: cea mai extinsă în Occident și în Japonia, se caracterizează prin asana, posturi prin intermediul cărora se caută echilibrul.

Tai Chi

Denumit și Taijiquan, Tai Chi este un tip de arte marțiale chinezești foarte popular în Japonia, iar primele școli s-au înființat cu sute de ani în urmă, odată cu budismul și confucianismul.

Tai Chi a fost inițial un tip de arte marțiale neijia, intern, care caută, adică, autodepășirea. Finalitatea lui era autoapărarea. Îl învăța pe practicant să-și învingă adversarul utilizând minimum de forță posibil și bazându-se pe agilitate.

Există diverse școli și stiluri de practică Tai Chi, dintre care se remarcî stilurile Chen, Yang, Wu și Hao.

Pentru a testa câteva exerciții de Tai Chi îți recomandăm această sursă sau pe aceasta.

Qigong

Numele său provine de la qi, energia vitală, și gong, muncă, pentru că obiectivul lui este să lucreze cu forța vitală a organismului.

Potrivit unor numeroase studii științifice realizate în întreaga lume, Quigong, ca și Tai Chi, are numeroase efecte asupra sănătății. Dintre cele demonstrate prin analize științifice se remarcă, după cum afirmă doctorul Sancier în articolul său ”Medical Applications of Quigong”, următoarele:

  • modificări ale undelor cerebrale
  • îmbunătățirea echilibrului hormonilor sexuali
  • scăderea mortalității cauzate de infarct
  • îmbunătățirea presiunii sanguine la pacienții hipertensivi
  • întărirea densității oaselor
  • îmbunătățirea circulației sângelui
  • diminuarea apariției simptomelor asociate senilității
  • mărirea eficienței și echilibrului dintre funcțiile corpului
  • intensificarea irigării cerebrale și a comunicării minte-trup
  • creșterea forței funcției cardiace
  • diminuarea efectelor secundare ale tratamentelor anti-cancer.

Practicarea acestor arte nu numai că ajută la menținerea într-o bună formă fizică, ci permite și menținerea unui organism sănătos și prelungirea vieții printr-o sănătate mai bună și activă.

Pentru a testa câteva exerciții de Qigong îți recomandăm această resursă sau pe aceasta.

Shiatsu

Creat la începutul secotului XX în principal pentru tratarea artritei, se bazează și pe activarea energiilor prin presiune, în special prin apăsarea degetelor mari și a palmelor. Prin combinația cu stretching-ul și cu exercițiile de respirație, caută să creeze un echilibru între diferitele elemente ale corpului.

Pentru a testa exercițiile Shiatsu îți recomandăm această resursă.

 

Notă: Acest articol se bazează pe cartea IKIGAI: Secrete japoneze pentru o viață lungă și fericită, scrisă de Hector Garcia (Kirai) și de Francesc Miralles.

Alte recomandări de lecturi pentru tine

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu