fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

În acest articol ne propunem să îți oferim câteva noțiuni de bază care să te ajute să îți faci o idee despre domeniul calitatea vieții. E important să pornim în această misiune cu aceeași înțelegere a termenilor precum calitatea vieții, wellness, well being sau performanță, în special pentru că sunt concepte atât de fluide.

Probabil că nu este prima dată când auzi de ”calitatea vieții”, dar nu știi exact la ce se referă. L-ai auzit, sporadic, dar în contexte destul de diferite. Cel mai des îl auzi atunci când se vorbește despre domeniul medical. Mai exact, despre modul în care o anumită intervenție chirurgicală îmbunătățește calitatea vieții pacientului.

De asemenea, poate l-ai auzit în discuțiile despre cele mai frumoase orașe în care ai putea trăi în lume. Acestea sunt introduse anual într-un clasament de măsurare a calității vieții locuitorilor lor. Astfel de măsurători în ceea ce privește orașele folosesc indicatori de evaluare precum calitatea aerului. Sau se raportează la suprafața spațiului verde raportată la fiecare locuitor, accesul la școli sau spitale, nivelul de poluare fonică, rata criminalității etc.

În ultimii ani însă, companiile multinaționale care au deschis sedii în țara noastră au adus cu ele noi practici. Datorită lor, au început discuții din ce în ce mai dese despre calitatea vieții la locul de muncă. Fiind un concept destul de nou pentru români însă, nu există o coerență a termenului folosit.

Ce ți-am pregătit

Aceasta este cea mai complexă culegere de informații despre domeniul calității vieții pe care o vei găsi online.

Dacă ești în căutare de inspirație pentru punerea în aplicare a unor proiecte în acest domeniu sau vrei să vezi care este cea mai eficientă modalitate de combinare a acestora pentru obținerea unor efecte maxime, în această colecție de articole-ghid vei găsi toate informațiile de care ai nevoie pentru a înțelege ce trebuie să faci și pentru a creiona un plan prin care să îmbunătățești cultura voastră organizațională.

Revizuim constant această colecție de articole pentru a ne asigura că ideile pe care le găsești în conținutul lor încă sunt valabile și funcționează.

O parte din aceste strategii și metode vor fi complet noi pentru tine, de altele poate ai mai auzit, dar la fiecare dintre ele vei găsi detalii bazate pe experiența noastră în implementarea lor. Aceasta nu este doar o listă de concepte. La fiecare dintre strategiile de mai jos oferim informații adiționale și context pentru a le înțelege și a ști cum să le aplici în organizația din care faci parte.

Să-i dăm drumul deci.

Ce înseamnă calitatea vieții la locul de muncă?

Noțiunea are semnificații diferite de la o persoană la alta. Spre exemplu, unii pot percepe o creștere a calității vieții prin introducerea unor opțiuni de hrană sănătoasă în meniu, prin organizarea unor activități sportive la birou sau prin posibilitatea de a merge gratuit la o sală de sport. Alții, în schimb, își doresc posibilitatea de a-și organiza munca după bunul plac sau posibilitatea de a-și crea propria traiectorie în carieră, urmând niște pași previzibili.

Factorii de stres într-o organizație sunt multipli. Aceștia pot fi  ambianța fizică a spațiului de lucru, condițiile de muncă, ritmul activităților sau veniturile obținute. De asemenea, factori de stres pot fi reprezentați de calitatea relațiilor cu colegii și cu managerii, evoluția și perspectivele carierei, echilibrul între viața profesională și cea personală etc.

Astfel, acele organizații care au dorit să implementeze proiecte de îmbunătățire a calității vieții au avut întreaga libertate de a-i conferi propriul înțeles. Au contat doar dorințele angajaților și posibilitățile financiare ale organizațiilor. Unele s-au limitat la demersuri de îmbunătățire a sănătății. Altele s-au orientat spre zona de comp & ben (drepturi și beneficii). Au existat și unele care au ales o suită de programe de dezvoltare personală.

Vestea bună deci, este că dacă îți dorești să implementezi un proiect de îmbunătățire a calității vieții în organizația din care faci parte, the sky is the limit! Inspiră-te de la companii mai evoluate în domeniu. Sau de la companii specializate în implementarea de astfel de programe și de la alte țări. Alege ce vi se potrivește și testează, testează, testează!

Cum diferă well being-ul în jurul lumii?

Cele mai evoluate state în ceea ce privește implementarea activităților de îmbunătățire a calității vieții sunt SUA și Marea Britanie. Caută pe internet sintagme precum quality of work life, well being at work sau how to keep your employees happy. Vei descoperi resurse nelimitate de documentare numai bune pentru a te inspira!

Spre exemplu, dacă îți dorești să înveți mai multe despre acest subiect, îți recomandăm să începi cu următoarele resurse:

În context, iată ce spun statisticile din SUA despre oamenii care beneficiază de programe de îmbunătățire a calității vieții:

  • Într-o companie cu 1000 de angajați sau mai mulți, angajații loiali sunt cu 28% mai susceptibili decât cei neutri să participe la programe de îmbunătățire a calității vieții oferite de organizația lor.
  • 85% dintre angajatorii americani cu mai mult de 1000 de angajați oferă programe de îmbunătățire a calității vieții.
  • 60% dintre angajații acestor companii știu că instituția pentru care lucrează derulează un program de wellness.
  • Doar 24% dintre angajații companiilor care organizează programe de îmbunătățire a calității vieții participă la acestea.

Ți-am oferit aceste informații pentru a înțelege de la început care este nivelul de așteptări pe care trebuie să îl ai cu privire la succesul programelor pe care le vei implementa. Orice trece de aceste procente e binevenit!

Dar hai să nu mai pierdem timpul și să trecem la câteva lucruri concrete.

Care e diferența dintre wellness și well being și ce legătură au cu calitatea vieții?

Un program complex de îmbunătățire a calității vieții poate fi compus din 3 zone principale de acțiune: wellness, well being și performanță

Programele de wellness sunt toate cele care au legătură cu sănătatea fizică a angajaților sau cu un stil de viață sănătos, precum:

  • programe de screening și prevenție
  • beneficii medicale
  • asistență medicală
  • sport
  • odihnă
  • nutriție adecvată

Programele de well being acoperă zone precum:

  • Work-Life Balance
  • dezvoltare personală
  • îmbunătățirea relaționării interumane (ex. prin cultivarea inteligenței emoționale și a asertivității, prin descurajarea comportamentelor dăunătoare, prin programe de team building etc.)
  • sprijin psihologic și antrenarea gândirii pozitive
  • activități de responsabilitate socială (colectări de fonduri pentru cauze umanitare, participare la târguri caritabile, voluntariat, ecologie etc.)

Programele de îmbunătățire a performanței acoperă zone precum:

  • cursuri pentru lideri și manageri
  • standarde de etică (transparență a deciziilor, valori morale etc.)
  • analiză constantă a muncii și debirocratizare
  • egalitate de șanse și diversitate
  • autonomie în muncă și în alegerea parcursului profesional
  • dezvoltarea carierei prin programe de mentorat și evaluarea obiectivă a performanțelor
  • cultura de învățare
  • stimularea inovației și recompensarea creativității

Cu ce să încep?

Răspunsul diferă de la o organizație la alta, depinzând extrem de mult de stadiul în care sunteți, dar și de nevoile angajaților.

Dacă organizația din care faci parte este în stadiul ”să facem orice pentru că e mai bine decât nimic”, îți recomandăm să începi cu programe de wellness. În anul al doilea e bine să te extinzi către programe de well being. După doi ani pune în aplicare programe de îmbunătățire a performanței.

Motivul ține de cât de ușor sunt de implementat aceste trei tipuri de programe. Cel mai ușor este să îmbunătățești mobilierul și să zugrăvești pereții. De asemenea, poți să închei contracte de colaborare cu săli de sport și cu clinici private. Oamenii vor vedea și simți efectele foarte repede și le vor aprecia.

După un timp însă, e bine să implementezi câteva dintre programele din zona de well being. Spre exemplu, flexibilizarea programului de lucru sau o ieșire la un joc de paintball sunt idei pe care le poți pune în practică. De asemenea, un atelier de construit machete sau o zi a lui mulțumesc vor fi primite cu foarte mult entuziasm de către colegii tăi. Pentru mai multe idei îți recomandăm să citești articolul nostru, 10 idei de team building pentru o ieșire cu echipa.

În cel de-al treilea stadiu este momentul să adresezi problemele de substanță. Acestea au efecte în ani de zile și modelează cultura organizațională. Ne referim aici la etică, echitate, diversitate și non-discriminare. De asemenea, putem vorbi despre consiliere în carieră, mentorat, răsplătirea inovării etc

Bineînțeles, aceasta nu e o regulă strictă. E posibil, spre exemplu, să aveți nevoie urgentă de demersuri de debirocratizare înainte de orice. Stabilește împreună cu factorii decidenți prioritățile și începe cu ceva…orice. De acolo, lucrurile vor evolua de la sine.

Ce este o strategie de well being și de ce am nevoie de ea?

O strategie este un document de intenție. Prin ea, le comunici angajaților care este stadiul vostru actual și unde sunt problemele identificate. De asemenea, vorbești despre ce pași de acțiune îți propui pentru a remedia respectivele probleme. Apoi, continui cu a enumera, aspecte precum:

  • care sunt actorii implicați
  • ce indicatori de performanță stabiliți pentru fiecare obiectiv pe care vi-l propuneți
  • cum veți măsura gradul de îndeplinire al respectivilor indicatori 
  • cum veți comunica în fiecare stadiu al implementării strategiei.

Sunt multe de zis despre conceperea și comunicarea adecvată a unei strategii. Așadar, vom dedica în curând un articol acestui subiect.

Ce carte pot citi pe subiectul îmbunătățirii calității vieții?

Există resurse educaționale foarte relevante și utile pe subiect, însă majoritatea sunt în limba engleză. Pentru început, îți recomandăm să citești cartea lui Caroline Webb, How to Have a Good Day: Harness the Power of Behavioral Science to Transform Your Working Life.

Caroline Webb folosește elemente de știință comportamentală, economie, psihologie și neuroștiințe. Cu ajutorul lor, explică pe înțelesul oricui modul în care funcționează creierul nostru și oferă sfaturi practice prin care să ne îmbunătățim fiecare zi la locul de muncă.

În plus, dacă te hotărăști să cumperi cartea, ne faci cinste cu o cafea fără să plătești nimic în plus (este un link de afiliere). Cafeaua de la tine o să ne ajute să zâmbim mai mult în general și să scriem mai cu spor articole faine, în special. 

Mai sunt multe de spus despre conceptele de calitate a vieții, wellness, well being și performanță. Prin urmare, te invităm să citești partea a doua a acestui articol cu un click aici! De asemenea, scrie-ne în secțiunea comentarii ce altceva te-ar interesa să afli despre subiect.

Îți dorim zile senine!

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu