fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pentru că ți-am promis acum ceva timp, am pregătit pentru tine un articol în care am reunit cele mai bune tips and tricks pentru implementarea unui program reușit de îmbunătățire a calității vieții, indiferent că ai ales să te orientezi spre wellness, spre well being, spre confortul profesional sau spre toate trei.

Poate simți nevoia să înțelegi mai întâi ce înseamnă calitatea vieții, care este diferența dintre wellness și well being și ce efecte au aceste programe în maximizarea performanței. În acest caz, îți recomandăm să începi prin a citi articolele noastre intitulate ”Ce înseamnă calitatea vieții: de la wellness la well being la performanță” – partea I și partea a II-a.

Aceasta este cea mai complexă listă cu strategii de aplicare a programelor de îmbunătățire a calității vieții pe care o vei găsi online.

Dacă ești în căutare de inspirație pentru punerea în aplicare a unor proiecte în acest domeniu sau vrei să vezi care este cea mai eficientă modalitate de combinare a acestora pentru obținerea unor efecte maxime, în această colecție de articole-ghid vei găsi toate informațiile de care ai nevoie pentru a înțelege ce trebuie să faci și pentru a creiona un plan prin care să îmbunătățești cultura voastră organizațională.

Revizuim constant această colecție de articole pentru a ne asigura că ideile pe care le găsești în conținutul lor încă sunt valabile și funcționează.

O parte din aceste strategii și metode vor fi complet noi pentru tine. De altele poate ai mai auzit. Dar la fiecare dintre ele vei găsi detalii bazate pe experiența noastră în implementarea lor. 

Să-i dăm drumul deci.

1. Elaborează o strategie pe termen lung

Acțiunile disipate nu au efecte durabile. Ceea ce tu îți propui să faci este să schimbi comportamente. Potrivit experților însă, schimbarea unui comportament necesită 100 de zile de exercițiu. Prin urmare, chiar dacă e nevoie de mult timp și efort, este foarte important să începi prin a elabora o strategie înainte să te apuci de treabă. În elaborarea acesteia, nu uita să definești corect obiectivele. De asemenea, stabilește responsabilitățile și un deadline pentru îndeplinirea fiecărei activități. În plus, e important să setezi indicatori de performanță, metode de măsurare a acestora, dar și canale de comunicare.

Pentru mai multe detalii despre cum se elaborează o strategie îți recomandăm articolele:

Alocă timp cât mai mult planificării întregului program. Odată început, vei crea așteptări din partea angajaților, care vor dori să livrezi repede. Cu cât planifici toate etapele mai bine, cu atât îți va fi mai ușor apoi să implementezi. 

Sunt multe de spus pe tema elaborării unei strategii, așadar promitem să revenim cu un articol pe acest subiect cât de curând.

2. Află ce își doresc oamenii și adaptează-te

Adaptează programele la tipologia angajaților (vârstă, preocupări, domeniu de activitate, nivel de educație etc.). Să luăm exemplul Cisco, o companie cu o medie de vârstă de 40 de ani, și pe cel al Google, cu o medie de vârstă de 30 de ani. La Cisco, programele sunt axate pe tratare. Compania a investit într-o clinică, pentru că angajații sunt predispuși să dezvolte afecțiuni cronice. La Google, programele sunt axate pe prevenție (yoga, masaj, meditație). Înțelegi acum la ce ne referim prin adaptare la tipologia angajaților?

Este vital să afli mai întâi ce își doresc oamenii, pentru că acest lucru te ajută să creionezi un program pe placul fiecăruia. În plus, demersul îi face pe colegii tăi să se simtă implicați și să fie apoi mai deschiși la a participa la orice le propui. Simplul act de a întreba poate face diferența între un program îmbrățișat de toată lumea și unul care iscă revolte, neînțelegeri și plângeri la adresa ta. 

Pentru mai multe detalii despre acest subiect citește articolul Cum alegi proiectele de well being pe care să le implementezi în organizația din care faci parte.

3. Oferă-i fiecăruia câte ceva

Potrivit unei reclame din zilele noastre, ”Suntem cu toții diferiți. Din fericire.” Împacă-te cu gândul că nu există proiecte care să mulțumească pe toată lumea. Prin urmare, secretul constă în varietate. E greșit să încerci să pui în aplicare proiecte de amploare, adresate întregului public, și să le diluezi conceptul atât de mult, încât nimeni nu mai înțelege în ce constau. 

Mai bine pune în aplicare mai multe proiecte cu participare mai mică, adresate unor categorii restrânse de angajați. Această strategie te va ajuta să îți definești mai bine publicul țintă și să faci comunicare targetată. În același timp, vei putea să transmiți mesaje suple, clare, cu succes garantat.  Astfel, fiecare va găsi ceva potrivit propriilor nevoi, iar programul general va fi mult mai apreciat.

4. Corelează strategia cu tipologia organizației și cultura organizațională

Nu încerca să preiei modele la cheie. Publicul tău va simți imediat dacă mesajele au fost preluate din exterior și transmise ca atare. Mai bine creează cu ajutorul colegilor tăi un program modelat pe cultura voastră organizațională. Implică-i în creionarea mesajelor, colectează mărturii, realizează fotografii originale, din interiorul organizației. Altfel, angajații nu se vor regăsi în strategia propusă de tine, iar apoi te vei mira de ce nu vor vrea să participe. 

Regula de aur este că un program imperfect creat de voi ca echipă este mult mai reușit decât un program perfect creat de alții și implementat ca atare.

Pentru a înțelege mai bine impactul culturii organizaționale în implementarea programelor de HR, îți recomandăm studiul Impact of Organizational Culture on Human Resource Practices: A Study of Selected Nigerian Private Universities

5. Organizează activități lunare sau chiar săptămânale, dar nu exagera

Cum spuneam, vei crea așteptări. În același timp, îți dorești să modelezi comportamente. Prin urmare, ai nevoie de intervenții cât mai dese pe perioade extinse de timp. E important ca oamenii să știe mereu că cineva se preocupă de binele lor.

Totuși, ai grijă să nu îți sufoci colegii cu prea multe beneficii dintr-o dată. Ideal este să creezi o stare de expectativă, scoțând rând pe rând câte un as din mânecă. Astfel oamenii se obișnuiesc încetul cu încetul, le place și cer singuri mai multe facilități. De asemenea, programele vin ca un răspuns la solicitările angajaților, nu ca o obligație.

6. Comunică eficient

Investește multe resurse în comunicare, pentru că aceasta este cheia reușitei în implementarea unui program de îmbunătățire a calității vieții. Programul tău trebuie să aibă o imagine proprie/branding. De asemenea, trebuie să folosești cât mai multe canale de comunicare. Spre exemplu, comunică prin facebook, grupuri de discuție online, e-mail, afișe și pliante, ședințe sau o platformă dedicată. Poate ți se pare exagerat, dar o regulă importantă a specialiștilor în domeniu este că un mesaj trebuie să fie comunicat de cel puțin 7 ori pentru a ajunge la destinatar.

În plus, gândește-te la diferitele categorii de public țintă. Cu cât organizația în care lucrezi e mai mare și mai diversificată, cu atât este mai important să variezi canalele de comunicare. Unii colegi își citesc cu interes mailul. Alții petrec timp la țigară și studiază afișele de pe avizierul plasat strategic în locul pentru fumat. Poate ai colegi care se plictisesc în lift și citesc orice afiș, oricât de plictisitor. Sau unii la care nu ajunge mesajul până când nu este transmis direct de către un coleg sau de către manager într-o ședință. 

Cel mai amuzant o să ți se pară atunci când, deși ai împânzit clădirea de afișe, anunțuri pe monitoare, ai trimis mailuri și ai rugat managerii să transmită mesajul în ședință cu echipele, câte un coleg te va privi dezorientat spunându-ți ”Mie nu mi-a spus nimeni!”. Dar sunt ai tăi și îți sunt dragi. 🙂

Pentru a citi mai multe pe subiectul comunicării eficiente, îți recomandăm articolul Comunicarea organizațională internă.

7. Măsoară sau nu există

Vorba aceea, în Dumnezeu și în Mugur Isărescu ne încredem, restul să aducă dovezi. De aceea, înainte de a ne apuca de implementarea și testarea oricărui program de îmbunătățire a calității vieții angajaților, trebuie să ne asigurăm că la final vom putea trage concluzii obiective în legătură cu succesul (sau eșecul) acestuia.

Măsurarea efectelor este cea mai grea dar importantă etapă pe care trebuie să o realizezi atunci când implementezi un program. De ce? Pentru că nimeni nu investește timp, efort și resurse în implementarea proiectelor de îmbunătățire a  calității vieții doar de dragul fericirii angajaților. Scopul final este mereu maximizarea performanțelor și creșterea profitului.

Analizele referitoare la percepția angajaților și nivelul lor de satisfacție sunt ușor de obținut prin niște chestionare. Adevărata provocare o reprezintă, însă, analizele calitative prin care corelezi programele implementate cu performanțele individuale și ale echipelor și dovedești corespondența dintre cele două

Fără măsurare și analiză, obiectivele și strategiile sunt inutile. Dar nu te speria. În primul an este suficient să măsori nivelul de participare. Colectează feedback, cere raportări/recomandări de la medicul de medicina muncii, de la psihologi și alți specialiști implicați. De asemenea, poți să captezi rezultatele măsurătorilor biometrice la început și sfârșit de an. Poți și să derulezi un Employee Engagement/Satisfaction Survey. Ulterior, regândește programele, activitățile, structurile, apoi observă și măsoară schimbările de comportament.

Pentru a-ți face viața ușoară, stabilește obiective specifice, idei și strategii pe care vrei să le implementezi. Apoi pune-ți întrebări de genul:

  • Am toate datele necesare pentru a ști dacă îmi ating obiectivul?
  • Urmăresc comportamentul utilizatorului segmentat sau doar agregat?
  • Pot compara date anterioare implementării cu date finale astfel încât să evaluez concret fluctuațiile de comportament și percepție?

8. Aplică principiul ”încercare și eroare”

Obișnuiește-te cu ideea că nu există o rețetă a succesului și nici nu vor avea succes toate proiectele pe care le vei iniția. Oamenii sunt imprevizibili și te vor surprinde atât în mod pozitiv, cât și negativ. 

Proiecte cărora nu le dai prea mari șanse vor aduna uneori un număr uriaș de participanți. În același timp, altele nu vor avea succes mai deloc și te vei întreba de ce. 

Uneori motivul ține de faptul că nu ai comunicat cum trebuie. Alteori, de faptul că oamenii nu își doreau respectivul beneficiu. Vor fi și unele cazuri când eșecul va ține exclusiv de factori externi. Nu te învinui și pur și simplu continuă să încerci! Lucrurile vor deveni din ce în ce mai bune.

Ca să nu te simți prost, iată câteva exemple de eșec pe care le-am experimentat noi și motivele (uneori stupide) pentru care am eșuat:

Exemplul numărul 1 de eșec monumental:

Am organizat un eveniment de donare de sânge într-o companie a doua zi după Campionatul Mondial de Fotbal. Una dintre condițiile pentru a dona sânge este să nu fi consumat alcool în ultimele 72 de ore. Prin urmare, imaginează-ți cum a fost când am realizat că 80% dintre angajații care își exprimaseră dorința de a dona sânge, băuseră ”doar o bere” cu o seară înainte, la meci. 

De atunci verificăm mereu în presă ce evenimente au loc înainte de data la care ne dorim să planificăm o activitate de donare de sânge.

Exemplul numărul 2 de eșec monumental:

Am vrut să organizăm o excursie pentru copiii angajaților unei companii (însoțiți de părinți). Veniți din întreaga țară, aceștia urmau să descopere ”Jungla Urbană” din București. Atunci când am testat apetitul angajaților pentru o astfel de excursie, entuziasmul a fost maxim. Prin urmare, am planificat activități geniale precum o bălăceală la Therme, vizită la Muzeul Antipa, sau la Casa Experimentelor. Acestea erau urmate de o sesiune de laser tag la mall și câte și mai câte activități demne de o aventură în jungla urbană. 

Am programat activitatea în prima săptămână din vacanța de Paște. Excursia s-ar fi încheiat în joia anterioară Paștelui. Suficient, credeam noi, încât să le dea timp părinților să se pregătească și de sărbători, la revenirea acasă.

Ce nu am luat noi în calcul a fost faptul că românii iau foarte în serios sărbătoarea Paștelui. Se pare că au nevoie de o groază de timp pentru a face curățenie generală, cozonaci, pentru a vopsi ouăle și a face cumpărături. E drept, nici prognoza meteo nu ne-a ajutat.

Să nu mai lungim povestea, concluzia e că, după tot efortul, rezervările, programările, dialogul și promovarea, a trebuit să ne declarăm bătuți și să anulăm evenimentul, pentru că rămăseserăm cu doar 2 copii înscriși.

De atunci nu mai subestimăm efectele unei mari sărbători creștine în deturnarea unui proiect și avem grijă să ne ferim de astfel de perioade.

9. Implică managerii

Conform statisticilor:

  • managerii sunt responsabili pentru 70% dintre variațiile de scor din procesul de evaluare a implicării angajaților
  • există 28% mai multe șanse ca angajații implicați să participe la programele de wellness
  • angajații implicați sunt de 9 ori mai dispuși să discute cu șeful lor despre bunăstarea lor.

Prin urmare, pentru a asigura succesul implementării unui program de îmbunătățire a calității vieții este esențial să obții sprijinul managerilor de la toate nivelurile. Imaginează-ți ce efecte are asupra angajaților exemplul liderului atunci când vine vorba, să zicem, de participarea la activități sportive. 

O companie multinațională a sesizat această oportunitate și a implementat proiectul ”Run with Dave”. Bănuiești bine. Dave era CEO-ul și da, a participat la maraton. 

Dacă nu dă un exemplu personal sau dacă nu e prezent, liderul va transmite mesajul că astfel de activități nu sunt importante. Prin urmare, nu vei avea o rată prea mare de participare.

Nu e suficient să convingi liderul organizației să participe. Trebuie, de asemenea, să te asiguri că angajații aflați pe poziții de middle management înțeleg importanța acestor proiecte. Mai mult, asigură-te că aceștia le permit sau chiar își încurajează membrii echipelor să participe. 

E posibil să ai o rată mică de participare, în ciuda mesajelor transmise de lideri și a eforturilor tale de comunicare. În acest caz, verifică dacă nu cumva managerii de linie le interzic subordonaților să participe sau le dau de înțeles că vor avea ceva de pierdut dacă nu aleg să lucreze ci merg la o activitate de team building. O să fii surprins, dar cel mai probabil vei descoperi câțiva manageri care au o atitudine de genul ”Echipa mea este foarte ocupată cu lucruri importante. Nu avem timp de prostiile astea”. Acesta este tipul de comportament dăunător pe care trebuie să îl oprești prin intervenția top managementului.

10. Construiește o echipă

Nu îți recomandăm să faci totul de unul singur. Poți încerca, dar este inuman, frustrant și obositor, deci ori vei renunța, ori te vei îmbolnăvi după ceva timp. În plus, totul e mai distractiv când se întâmplă în echipă!

Poate nu există resurse pentru a-ți crea o echipă care să aibă în fișa postului activități de îmbunătățire a calității vieții. În acest caz, apelează la voluntariatul intern. O să fii surprinsă cât de mulți colegi vor deveni fani ai conceptului și vor fi dispuși să ofere din timpul lor pentru a ajuta.

Noi îi numim pe acești colegi ambasadori și ne sunt tare dragi. 

Ambasadorii sunt acei oameni care s-au născut pentru asta. Îi știm cu toții. Sunt liderii informali care îi conving pe toți să iasă la bere după program. Sau ecologiștii care și-au convins colegii să nu mai folosească paie de plastic și să stingă luminile de pe hol. Sunt cei care luptă pentru dreptate atunci când nimeni nu îndrăznește să facă ceva. Ei vor deveni prietenii tăi cei mai buni, sursa ta de inspirație și canalul de propagare a informației. Cel mai important, ei vor fi seva din care îți aduni puterile să mergi mai departe atunci când obosești.

Crede-ne, merită să îi găsești și să îi iei în echipa ta, iar atunci când vei face asta, împreună veți fi de neoprit!

Alte articole utile pentru tine

Concluzii

Sperăm că îți vor fi de folos aceste sfaturi în cazul în care te-ai hotărât să îți pui în practică ideile. Cel mai important însă, sperăm că ți-am redus teama de eșec. Da, e important să fii cât mai pregătit posibil atunci când te apuci de treabă. Totuși, prea multă planificare strică. Nu spune nimeni să te arunci în apă cu capul înainte, însă nu amâna prea mult acțiunea sub pretextul planificării. Lasă loc imprevizibilului și învață să te adaptezi din mers. Dacă îți dorești cu adevărat să începi acest proiect, te vei implica trup și suflet. Vei ști, intuitiv, care sunt pașii potriviți pe care trebuie să-i faci.

În plus, nu uita că suntem alături de tine în fiecare etapă. Deci nu ezita să ne adresezi întrebări în secțiunea ”Comentarii” de mai jos.

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu? 🙂 

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu