fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Dacă îți mai aduci aminte, ți-am promis o continuare pentru articolul nostru Cum să stai de vorbă cu managerul greu de abordat. În articolul trecut ți-am povestit cam de câte tipuri sunt managerii greu de abordat, iar de data aceasta îți punem la dispoziție un hack de comunicare: pentru că șeful tău are nevoie să fie periat din când în când, ca să strălucească. 

Deoarece facem parte dintr-o cultură în care să îți perii șeful înseamnă să capeți o cocoașă semipermanentă de la plecăciuni, sau uneori chiar să îl ploconești cu animale vii, am vrea să te asigurăm de la bun început că nu urmează să vorbim despre asta. 

O să încercăm să îmbogățim cultura periajului civilizat și să mai adăugăm o cărămidă la ideea de networking, proaspăt în formare în România. 

Fă-ți temele!

Cât de bine îți cunoști managerul?

Una dintre cele mai mari probleme când ai în față un manager care te intimidează este că nu știi despre ce să povestești cu el. De câte ori nu ai avut o conversație care ți s-a părut puțin ciudată, în timp ce o analizai singur, în capul tău, timp de 2 ore, după ce întâlnirea a avut loc?

Să încercăm să evităm asta.

Găsirea unor subiecte comune te ajută să ai la îndemână teme care te pasionează și în același timp să eviți bâlbâiala.  Să găsești subiectele comune cu managerul tău înseamnă de fapt să te transformi într-un investigator în serie:

  • să îi analizezi profilul de Facebook, Instagram și LinkedIn
  • să citești cărțile/materialele pe care le-a scris
  • să te uiți pe site-ul lui, dacă are unul
  • să știi povestea lui de dinainte să devină manager
  • să fii la curent cu schimbări recente care au apărut în viața ei profesională/familială

Nu ne dorim să te transformi într-un urmăritor cu tendințe deviante. Ca orice activitate, urmărirea șefului tău trebuie făcută cu măsură. Dacă afli mai multe decât el despre propria lui viață, să te vedem atunci cum te descurci într-o situație dificilă!

Când e momentul potrivit să îți perii șeful?

De foarte multe ori managerul tău va fi deja angrenat în conversații cu colegi de-ai tăi. Cheia în această situație este să îți poți da seama în ce fel de conversație este implicat. Este de serviciu? Sau personală?

  • business: dacă este conversație business, treci peste ocazie. Este cel mai bine să nu te bagi în conversații business dacă nu au directă legătură cu tine, sau dacă nu ai o soluție genială la problema lor. Dacă ai timp, ideal ar fi să aștepți să încheie discuția la o distanță de cel puțin 2 metri, care le arată că nu ești acolo să asculți ce vorbesc
  • personală: dacă râd împreună și se simt bine, trebuie să poți reciproca sau să crești energia. Să aduci în conversație un nivel mai scăzut de energie este o metodă sigură de a încheia discuția și de a crea un moment penibil, așa că cea mai bună cale să intri în conversație este să vii cu ceva și să menții energia ridicată. 

Ce a spus Jerry Seinfeld

Știm că Jerry Seinfeld nu este managerul tău, însă punem pariu că este mult mai popular. Asta înseamnă că are de vorbit cu o grămadă de oameni și contracte fără număr de încheiat. Cu toate acestea, Seinfeld spune că îi este greu să își găsească natural cuvintele. 

Și atunci, sfatul pe care îl dă pentru aceste situații este să pui întrebări bazate pe numere. Așadar, atunci când are pe cineva în față și prin cap îi trece întrebarea: ok, acum despre ce să facem conversație?, spune că cel mai ușor mod de a porni o conversație este să pui întrebări care au ca răspuns numere. Astfel de întrebări îți ajută interlocutorul să se simtă confortabil. De ce? Pentru că există mereu un răspuns. Iată mai jos câteva exemple:

Când ai ajuns la eveniment? Cât timp ai făcut pe drum până aici?

Orice întrebare care poate avea răspuns un număr este ușoară și concretă. Omul din fața ta se simte bine pentru că o înțelege și are un răspuns. Știm că întrebările culte, rafinate, cu răspunsuri deschise au potențial nelimitat. Însă cifrele sunt ușoare, sunt reale și ne pot face să ne simțim stăpâni pe situație. Cu cine crezi că preferă managerul să stea de vorbă? Cu tipul care îi pune întrebări complicate, sau cu cel care îl face să se simtă confortabil și stăpân pe situație?

Hack-ul de mai sus funcționează absolut genial în special în următoarele două situații:

A) Funcționează minunat cu șefii introverți. Cercetările arată că introverții folosesc mai puține cuvinte într-o zi obișnuită. În plus, ei preferă să gândească și să observe înainte să se arunce într-o conversație. Uneori, numărul tău poate fi rampa de lansare (atât pentru ei, cât și pentru tine, dacă tu ești introvertul). 

Exemplu

A: De cât timp lucrezi la proiectul X?

B: Cred că sunt aproape 5 ani.

A: 5 ani? Uau, pare o perioadă atât de lungă!

Și iată rampa ta de lansare în conversație. 

Poți folosi întrebările cu răspuns numeric pe post de icebreaker. 

Dacă o să te observi cu atenție (Și te invităm să faci asta cât mai des), ai să vezi că întrebările numerice ale celorlalți funcționează și pentru tine ca un icebreaker. Te fac să te simți mai confortabil, începe să circule oxitocina.

În primele secunde dintr-o conversație, adrenalina noastră atinge nivelul cel mai înalt și cortizolul curge liber. Așa că atunci când cineva te întreabă: cu ce te mai ocupi? ce mai fac copiii? spune-mi sensul vieții! creierul tău o ia razna și pe față îți apar microexpresii de panică. Este prea mult pentru o perioadă atât de scurtă de timp. 

Întrebările care cer un număr ca răspuns îți oferă răgazul să îți accesezi memoria, să te calmezi pentru o secundă și te scapă de incertitudinea unui răspuns corect sau greșit din punct de vedere social. 

întrebări ușoare = întrebări bune

Dacă rogi pe cineva (mai ales managerul) să îți spună povestea vieții lui, este o întrebare foarte mare. Pentru un introvert este mult prea mult, cu atât mai mult este pentru cineva pe care tocmai l-ai cunoscut. Dar dacă întrebi pe cineva: de cât timp te ocupi cu ceea ce faci în prezent? există un răspuns pentru asta. Nu există răspuns corect sau greșit și nu e nevoie de mai mult decât de o scurtă accesare a memoriei. 

B) Funcționează minunat cu șefii inabordabili, sau pur și simplu cu oameni care te fac să te simți inconfortabil. Gândește-te la managerul cu care stai de vorbă și te transformi instant în cea mai puțin carismatică versiune a ta. Transpiri, te bâlbâi și te emoționezi. Ei bine, acest tip de întrebare te poate salva. 

Cu întrebări de genul acesta poți deveni un salvator social. Cel mai probabil Jerry Seinfeld a inventat această strategie pentru că majoritatea oamenilor în preajma lui se emoționează și devin versiuni neinteligibile ale unor oameni normali, dealtfel. 

Transmite-i că sunteți prieteni

Acum că ai spart gheața, sunt foarte importante postura și atitudinea ta. Știi că studiile arată că este mult mai important CUM SPUI ceva decât CE SPUI mai exact? Și CUM SPUI un lucru este de fapt limbajul tău nonverbal, ce spune corpul tău. 

Până la urmă nu vrei să comiți una dintre cele mai grave greșeli de începător când stai de vorbă cu un manager (sau cu orice persoană care te emoționează). Ai grijă la următoarele comportamente:

  • enervante, cum ar fi să te foiești foarte mult, să te tot muți de pe un picior pe altul sau să te tot ridici pe vârfuri, ca și cum ai avea 12 ani
  • care blochează, cum ar fi să stai cu mâinile încrucișate
  • creepy, cum ar fi să îi arăți poze de la grătarul tău din weekend.

Ok. acum considerând că te porți normal de obicei, să ne concentrăm pe comportamentele care blochează:

  • mâini încrucișate, sunt un ”scut natural” care îți protejează pieptul și zona inimii
  • picioare încrucișate, un alt scut care îți protejează părțile mai…ahem, sensibile
  • ochi acoperiți. Dacă ești destul de emoționată este posibil să îți atingi ochii fără să îți dai seama, însă asta îi semnalează managerului că vrei ”să nu îl mai vezi în fața ochilor”. 

În locul acestor comportamente care te blochează, trebuie să îți ajuți corpul să fie ca o antenă care transmite semnalul: prieten! prieten! prieten!

Deci cum transmiți că ești deschisă și prietenoasă?

Poziția de lansare

Pe scurt, poziția de lansare presupune să te asiguri că degetele de la picioare sunt îndreptate spre persoana cu care stai de vorbă, brațele sunt relaxate, iar umerii sunt și ei relaxați, flexibili.

Oglinda

Alături de poziția de lansare, îți recomandăm să încerci și să oglindești persoana cu care stai de vorbă.

Oglindirea presupune să imiți poziția corpului și atitudinea generală a interlocutorului. Încearcă să faci asta subtil! Este mult mai rău să fie evident pentru el că îl oglindești, decât să nu o faci deloc.

Adaugă o mică întârziere sau fă o mișcare ușor diferită pentru a nu trezi bănuieli. 

În cele două fotografii de mai jos poți vedea două modele de succes de oglindire. Așa cum poți observa, nimic nu pare nenatural între interlocutori.

Dacă ai ajuns până aici în discuția ta cu managerul și totul a fost bine, felicitări! Vrem să aflăm povestea ta și a managerului cu care ai emoții să vorbești. Ai întâlnit vreodată CEO-ul companiei? Cum a decurs discuția? Povestește-ne în secțiunea de comentarii de mai jos!
Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu