fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

În acest articol ne dorim să îți venim în ajutor, în încercarea de a-ți determina colegii să privească învățarea ca pe un stil de viață și să creezi, astfel, o cultură organizațională bazată pe învățare continuă la locul vostru de muncă.

Aceasta este cea mai complexă listă cu strategii de implementare a culturii de învățare pe care o vei găsi online.

Dacă ești în căutare de inspirație pentru punerea în aplicare a unui astfel de proiect sau vrei să vezi care sunt cele mai eficiente strategii de încurajare a învățării la adulți la ora actuală, în acest articol-ghid le vei găsi pe cele mai eficiente dintre ele, pe care să le aplici pentru a îmbunătăți cultura voastră organizațională.

Revizuim constant această listă pentru a ne asigura că ideile pe care le găsești mai jos încă sunt valabile și funcționează.

O parte din aceste strategii și metode de promovare vor fi complet noi pentru tine, de altele poate ai mai auzit, dar la fiecare dintre ele vei găsi detalii bazate pe experiența noastră în implementarea lor. Aceasta nu este doar o listă de idei. La fiecare dintre strategiile de mai jos oferim informații adiționale și context pentru a ști cum să le aplici în organizația din care faci parte.

Să-i dăm drumul deci.

De unde pornești

”Vrem mai multe traininguri” spun mereu angajații unei companii. Ca răspuns, organizația investește în training-uri și se deschide lista de înscrieri. Brusc, departamentul de HR se trezește în postura de ”a vinde tigăi” sau, și mai rău, de a lua oamenii ”cu arcanul” și a-i trimite la curs. 

Scuze precum ”Am o perioadă foarte aglomerată și nu pot lipsi sub nicio formă de la muncă” sau ”Tocmai atunci am planificat un concediu cu familia” sau ”Soțul/soția are o perioadă grea și trebuie să îmi dedic tot timpul liber copiilor momentan” le sună incredibil de familiar celor care s-au confruntat măcar o dată cu provocarea de a selecta oameni pentru participarea la un training. 

Astfel, de prea multe ori, în loc să sprijiniți angajații care au cea mai mare nevoie de un anumit training, ajungeți să îi trimiteți la curs pe aceia care s-au declarat disponibili. Mereu aceiași, și de prea multe ori nu cei mai potriviți.

Deși majoritatea proverbelor umanității vorbesc despre faptul că omul trebuie să învețe zi de zi, o viață întreagă, realitatea ne arată că majoritatea oamenilor are impresia că, odată terminată școala, se încheie și procesul de învățare.

Ce înseamnă și la ce ajută învățarea continuă?

Învățarea nu poate fi evitată și are loc oriunde, în orice context. De multe ori învățăm fără să ne dăm seama. Cu toate acestea, conceptul de învățare continuă presupune mai mult de atât. Înseamnă să creezi și să menții o atitudine pozitivă cu privire la actul învățării pentru a te dezvolta atât personal, cât și profesional. Oamenii care învață întreaga viață sunt motivați să învețe și să se dezvolte pentru că își doresc asta: este un act voit și voluntar

Învățarea continuă poate să ne lărgească înțelegerea asupra lumii care ne înconjoară, să ne ofere oportunități mai multe și mai bune și să ne asigure calitatea vieții. Suplimentar, cercetările au demonstrat că învățarea continuă și menținerea activității cerebrale susținute pe parcursul vieții pot întârzia sau chiar opri evoluția unor forme de demență.

Prin urmare, învățarea continuă prezintă următoarele caracteristici de bază:

  • este voluntară
  • este determinată de o motivație intrinsecă și este auto programată
  • nu implică întotdeauna costuri
  • este deseori informală
  • este realizată pe cont propriu sau cu ajutorul unor instrucțiuni căutate de către beneficiar
  • apare din nevoia dezvoltării personale sau dintr-o pasiune pentru un subiect

Exemple de inițiative de învățare continuă cuprind:

  • dezvoltarea unei abilități noi: ex. înveți să gătești, să coși, să programezi, să vorbești în public etc.
  • studiul individual: ex. înveți o limbă străină, faci muncă de cercetare pe un subiect de interes, te abonezi la un podcast etc.
  • învățarea unui nou sport sau a unei activități: ex. înveți să practici arte marțiale, să schiezi, să faci sport în mod corect etc.
  • utilizarea tehnologiilor noi: ex. înveți să folosești un dispozitiv smart, aplicații noi de software etc.
  • dobândirea de cunoștințe noi: ex. urmezi un curs online sau în clasă pe un subiect care te interesează

Cum mă ajută învățarea continuă în carieră?

Privită din perspectivă organizațională, învățarea continuă implică atitudinea proactivă constantă a angajaților de a învăța lucruri noi pentru a rămâne adaptabili și flexibili. Dacă majoritatea angajaților dezvoltă un comportament de învățare continuă, organizația rămâne competitivă și relevantă.

Totuși, există percepții potrivit cărora subiectul învățării continue este folosit de către organizații drept o scuză pentru a le cere angajaților să dobândească pe cont propriu noi competențe și abilități, fără a investi în traininguri și în alte mijloace profesioniste de învățare.

Exemple de învățare continuă în organizație cuprind:

  • învățarea formală: urmezi un curs academic, traininguri în interiorul organizației, workshopuri și conferințe externe, cursuri în format e-learning, micro-learning sau mobile learning, cursuri de tip MOOC/Massive Open Online Course precum cele de pe platforme ca Udemy sau Coursera
  • învățarea socială: iei parte la discuții și interacțiuni colaborative în social media, citești bloguri, muncești în echipă, faci coaching, mentoring și on-the-job training
  • învățarea auto programată: faci cercetare și studiezi pentru a dobândi o înțelegere mai profundă a unui subiect, asculți podcasturi relevante pentru subiectul tău de interes sau urmărești videoclipuri educaționale, experimentezi și explorezi

Potrivit cercetărilor realizate de gestionari ai platformei LinkedIn cu privire la abilitățile căutate pe piața muncii, jumătate dintre cele mai căutate abilități de pe piață în 2018 nici măcar nu erau menționate în anunțurile de joburi publicate cu 3 ani înainte. 

Cum arată o cultură organizațională sănătoasă bazată pe învățare continuă?

Orice organizație are o cultură organizațională de învățare, fie că este cea potrivită sau nu. Oamenii învață în mod natural, dar nu mereu cele mai utile lucruri. Învață despre locul și rolul lor în organizație, își dezvoltă abilitățile necesare pentru a-și face munca repede și bine, învață politici, proceduri și cercuri relaționale prin care pot accesa resurse. Învață cine are putere și influență, cât de multă încredere pot avea în lideri, dacă asumarea riscurilor este răsplătită sau pedepsită sau dacă hărțuirea este tolerată.

Cu alte cuvinte, oamenii creează și absorb cultura organizațională prin învățare. Astfel, ei învață adevăratele valori ale organizației, nu doar pe cele formale.

Controlând cultura de învățare, vei putea să transformi cultura organizațională de la ceea ce este la ceea ce îți dorești să devină.

Care sunt beneficiile creării unei culturi organizaționale sănătoase, bazată de învățare?

O cultură organizațională sănătoasă bazată pe învățare are efecte directe asupra productivității și profitului unei organizații.

  • Implicarea angajaților crește, având impact direct în productivitate, în retenție și în satisfacția clienților, potrivit studiilor realizate de Gallup, BlessingWhite, Bersin și McLean and Company.
  • O mentalitate de creștere se împământenește, cu efecte și mai vizibile în performanță. Potrivit cercetărilor Dr. Carol Dweck, oamenii care au o mentalitate de creștere învață din greșeli și sunt în continuă căutare de noi provocări.
  • Creativitatea mărită și inovarea duc atât la succesul indivizilor, cât și al echipelor. Cercetarea Dr. Brené Brown despre vulnerabilitate și rușine ne dovedește că asumarea riscurilor duce la învățarea unor lecții valoroase extrase în urma eșecului.
  • Motivarea angajaților crește potrivit cărții Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us a lui Dan Pink. Acesta vorbește despre studii care dovedesc că oamenii sunt motivați cel mai tare de autonomie, de sentimentul de apartenență și de un scop cu sens. Învățarea contribuie la toate cele trei tipuri de motivație.
  • Noile abilități tehnologice sunt mai ușor de obținut. Oamenii au nevoie de training frecvent pentru a rămâne la curent cu dispozitivele, aplicațiile software și tool-urile de social media aflate în continuă schimbare. Învățarea auto programată în această zonă de activitate nu duce doar la economii de timp și de bani, dar determină angajații să-și găsească propriile răspunsuri.
  • Dezvoltarea abilităților de leadership devine prioritară. Abilitățile umane, precum cele de leadership, autocontrol, empatie, comunicare, soluționarea conflictelor și competența culturală sunt extrem de importante pentru succesul oricărei organizații. Aceste abilități pot fi dobândite prin experiențe de învățare.
”Sunt 10 semințe într-un măr. Dar câte mere sunt într-o sămânță? Trebuie să îți ajuți angajații să învețe și să se dezvolte, astfel încât să devină forța de muncă talentată de care vei avea nevoie mâine.”
cultura organizationala invatare 3
Martha Soehren
Chief Talent Officer în cadrul Comcast

Ce principii trebuie aplicate pentru crearea unei culturi organizaționale bazate pe învățare continuă

Pentru crearea unei strategii de cultura organizațională care să încurajeze o cultură corectă de învățare sunt necesare 6 principii de bază:

1. Evită să programezi învățarea

Am stabilit deja că învățarea face parte din natura noastră umană. Prin urmare, acesta este motivul principal pentru care oamenii cer traininguri. 

În schimb, motivul pentru care apoi găsesc diverse scuze pentru a nu participa la ele este că nu ne place învățarea programată. Am urât-o încă din copilărie, când trebuia să respectăm un program extrem de riguros de învățare la clasă, iar mințile noastre de adult pur și simplu resping ideea de a reveni în bancă. 

Ne dorim să învățăm, dar nu ne atrage deloc formatul clasic. Desigur, trainingurile rămân necesare. Însă încearcă să faci participarea la ele cât mai flexibilă, pe bază de voluntariat. Nu crea presiune asupra angajaților. Investește, mai degrabă, în acordarea accesului pe platforme educaționale sau în crearea propriului conținut, oferindu-le colegilor posibilitatea de a învăța când și cum doresc. 

2. Încurajează învățarea din greșeli

Întreaga noastră viață învățăm din greșeli. Știi vorba aceea ”Cine nu greșește nu muncește”? Este cât se poate de adevărată. În momentul în care vei pedepsi primul angajat pentru o greșeală făcută cu bună intenție, vei transmite mesajul că asumarea riscurilor nu este recomandată dacă vrei să ”îți fie bine” în această organizație. 

Foarte curând, angajații tăi nu vor mai veni cu propuneri, nu vor mai fi proactivi și, în general, vor acționa doar în cazul în care li se vor da sarcini concrete cu limite clare. Nu îți dorești acest gen de organizație.

Cele mai sănătoase culturi organizaționale s-au dovedit a fi acelea în care greșelile nu doar că sunt acceptate, ci oamenii sunt încurajați să le transmită mai departe la cât mai mulți colegi, ca lecții învățate. 

Imaginează-ți crearea unui obicei prin care, de fiecare dată când un coleg greșește, transmite un mass mail către toată lumea cu titlul ”Nu faceți ca mine”. În conținut le povestește tuturor ce nu a ieșit bine, unde a greșit și îi avertizează să nu repete aceeași greșeală sau să încerce o altă abordare dacă se vor regăsi în aceeași situație. Astfel, în loc ca fiecare să reinventeze roata, oamenii învață din greșelile altora și, per total, întreaga organizație evoluează.

3. Fă învățarea accesibilă

Oferă-le angajaților acces la tot felul de forme de învățare (strategii, legislație în domeniu, raportări, pronosticuri, platforme colaborative, biblioteci virtuale, universități online) și încurajează-i să-și caute propriile răspunsuri. 

Nu te aștepta să năvălească cu toții pe toate canalele să învețe începând de a doua zi. Vei vedea însă că, încetul cu încetul, oamenii vor ști unde pot accesa informația de care au nevoie și o vor face atunci când au nevoie de ea. 

Oricum, studiile au demonstrat că informațiile acumulate ”preventiv” nu sunt folositoare dacă nu se aplică imediat, pentru că oamenii le uită înainte de a avea șansa să le pună în aplicare. Conform specialistei în tehnologie digitală Kathy Sierra, cel mai eficient este să te concentrezi pe informația ”la țanc” în loc de informația ”în caz de”. Prin urmare, educă-ți colegii să adopte această nouă viziune asupra învățării.

4. Oferă contexte de blended learning

Pentru ca învățarea să aibă succes, este util aplici o metodă de blended learning. Astfel, înlocuiește participările clasice la training-uri de câteva zile într-o sală de clasă cu un format de journey de învățare

Un journey este un program întins pe câteva luni de zile care începe cu un kick-off session și continuă cu 4-8 sesiuni de training a câte 1-2 zile fiecare pe tematici diferite care se succed la intervale de aproximativ o lună. 

În intervalul de o lună dintre sesiunile de învățare, participanții primesc teme de casă/provocări pe care trebuie să le pună în practică pentru a aplica diverse conceptele învățate. În plus, sunt desemnați în echipă cu alți colegi cu experiență pentru a beneficia de job shadowing

De asemenea, primesc acces la materiale de învățare în format e-learning și/sau la sesiuni scurte de câteva minute de învățare în format microlearning. Pe lângă toate acestea, au acces la platforme colaborative în care să facă schimburi de idei cu alți cursanți. 

Astfel, pe parcursul a câteva luni de zile, participanții la un journey de învățare sunt expuși constant la noile concepte. În plus, sunt provocați să le aplice și să găsească metodele potrivite propriei personalități și sunt testați constant. 

Într-un format clasic de învățare, angajatul este scos din ”producție”. Este așezat în bancă timp de o săptămână și i se toarnă cu pâlnia niște concepte, așteptându-se de la el să se întoarcă la birou un nou om. Prin contrast, formulele de blended learning sunt mult mai logice, oferind premise mult mai bune unei evoluții reale a angajaților care beneficiază de acestea.

5. Învață managerii să facă coaching

De prea multe ori managerii se comportă ca și când ar avea cele mai bune soluții la orice problemă, oferindu-le echipelor lor coordonate foarte clare și stricte în care să își desfășoare activitatea. Astfel de manageri sunt dornici să dețină întreg controlul și pierd din vedere plus valoarea pe care ar putea să o aducă activității lor dacă ar încuraja toți membrii echipei să fie creativi, să vină cu idei și să găsească propriile soluții la problemele cu care se confruntă. 

În special în ceea ce îi privește pe angajații tineri, dacă managerul le oferă în mod constant ”mură în gură” soluția la fiecare problemă, în scurt timp aceștia nu își vor mai adresa întrebări, ci vor recurge mereu…ai ghicit! La manager! 

Într-o organizație cu o cultură organizațională sănătoasă de învățare este foarte important ca managerii să știe să adreseze întrebări de coaching. Astfel, îi vor ajuta pe angajați să își găsească singuri soluțiile la probleme și să își dezvolte încrederea în propriile abilități. Investiția în talentele de coaching ale managerilor dă roade pe termen lung, fiind vizibilă în performanțele echipelor.

6. Introdu învățarea în criteriile de evaluare a performanțelor

Da, poți să mizezi pe buna credință a oamenilor și să ai încredere în dorința lor de a evolua, însă de multe ori e bine să le oferi și un impuls în acest sens. Multora dintre noi ne lipsește autodisciplina necesară învățării continue. Avem nevoie de presiunea unui deadline și de o autoritate care să ne determine să punem osul la treabă.

Cel mai bun mod de a te asigura că angajații învață în mod constant este să-i oferi greutate acestui criteriu în evaluarea performanțelor individuale. Astfel, recunoști setea de cunoaștere și perseverența în autodezvoltare ca modalități de îmbunătățire a performanțelor individuale și de maximizare a productivității. În plus, le acorzi angajaților acel impuls de care au nevoie.

Concret ce instrumente de îmbunătățire a culturii organizaționale prin învățare continuă am la dispoziție?

cultura organizationala invatare

Pe lângă principiile enumerate mai sus, pentru latura practică a obiectivului de creare a culturii de învățare în organizația ta îți oferim în continuare o listă de instrumente pe care le poți utiliza în ce combinație dorești:

1. Implementează instrumente de lucru colaborativ

Astfel, angajații tăi își vor oferi sprijin reciproc în timp real și vor învăța unii de la ceilalți. Spre exemplu:

  •  Google.docs oferă posibilitatea de lucru colaborativ pentru editarea documentelor, a foilor de calcul, a prezentărilor și a formularelor. Este ușor de utilizat, pentru că un document arată foarte asemănător cu echivalentul său din Microsoft Office și are opțiuni de formatare similare, deci angajaților le va fi ușor să îl editeze. Vestea cea bună este că e o aplicație gratuită.
  • Voicethread este un program utilizat în special în învățământ, dar are și feature-uri de business, putând fi folosit pentru realizarea unor proiecte în sistem colaborativ. Îi permite unui utilizator înregistrat să partajeze imagini să scrie, să înregistreze un comentariu audio, să discute cu alți utilizatori, să scrie comentarii sub formă de text. 

2. Oferă training-uri puține, dar bune

Știm că e ușor să cazi în capcana training-urilor multe și cu plus valoare mică. Greșeala pe care o fac cele mai multe companii este să ”bifeze” cât mai multe training-uri pentru angajați, fără să acorde o atenție deosebită calității acestora. Apoi, se miră că efectele nu se văd. Cel mai înțelept lucru pe care îl poți face este să investești în training-uri mai scumpe dar mai bine cotate, alese cu foarte multă atenție pentru a se potrivi perfect nevoilor organizației voastre și skillurilor necesare oamenilor în viitor, nu în prezent.

Desigur, o investiție mereu bună este cea în training-urile de îmbunătățire a soft skills. Acestea aduc avantaje ulterioare precum:

  • se îmbunătățește comunicarea
  • oamenii își promovează mai bine munca
  • învață să gestioneze personalitățile dificile
  • învață tehnici de management al timpului sau al stresului
  • per total, își îmbunătățesc o serie de abilități necesare unei bune performanțe. 

În plus, rămân recunoscători organizației pentru că investește în dezvoltarea lor personală și astfel, cresc engagement-ul și rata retenției.

3. Trimite angajații la conferințe

Știm că opinia generală despre participarea la conferințe este că e o scuză pentru ca unii angajați să se plimbe în străinătate pe banii organizației. Dar oricine a participat la cel puțin o conferință (preferabil internațională) a realizat pe propria piele potențialul enorm de dezvoltare și preluare de know-how pe care un astfel de eveniment îl are nu doar asupra individului, ci, dacă este realizată cum trebuie, asupra întregii organizații. 

De multe ori, cunoașterea oferită de o conferință valorează cât 5 cursuri, pentru că nu este prezentată de către un singur instructor, ci vine de la numeroși specialiști în domeniu, fiecare cu propriile experiențe și lecții învățate. Cunoașterea este, astfel, mult mai aproape de business, mult mai aplicată și mai variată.

Pentru a extrage maximul dintr-o conferință însă, trebuie să te asiguri de câteva lucruri esențiale:

  • desemnează ca participanți angajații cei mai capabili să preia informația, cu o bună cunoaștere a limbii engleze și cu abilități de predare foarte bune
  • asigură-te că aceștia înțeleg responsabilitățile date de oportunitatea pe care o au: trebuie să studieze agenda conferinței, să selecteze acele workshop-uri și paneluri care sunt cele mai relevante pentru activitatea organizației voastre și să își pregătească întreg programul înainte de a ajunge la fața locului, pentru a utiliza timpul la maxim.

Pentru a învăța mai multe trucuri despre cum să te asiguri că profiți la maximum de participarea la o conferință, îți recomandăm să citești acest articol cuprinzător.

  • cere-le să își asume că, la întoarcerea de la conferință, vor transmite mai departe know-how-ul preluat în întreaga organizație și pune-le la dispoziție contexte în care să facă acest lucru.

Spre exemplu, aceștia pot crea propriul material de predare care să conțină idei cheie, scanări ale diverselor materiale primite, prezentări ppt primite prin e-mail post participare. Le pot transmite prin e-mail tuturor colegilor sau să le încarce pe o platformă colaborativă internă la care să aibă acces toată lumea. 

De asemenea, pot susține o scurtă prezentare cu cele mai interesante studii de caz și exemple pe care le-au auzit în cadrul următorului workshop sau următoarei Town Hall Meeting

În plus, pot organiza un mic training pe care să îl susțină pentru colegi într-o sală de ședințe sau prin videoconferință.

4. Inițiază un program de job shadowing pentru noii angajați

Este important ca noii angajați să devină productivi cât mai repede posibil. Prin urmare, un program de job shadowing sau de mentorat este mai mult decât util pentru a te asigura că aceștia se integrează bine în organizație și preiau cele mai bune tehnici de lucru. 

Pentru succesul unui astfel de program însă, trebuie să te asiguri că mentorii sunt printre cei mai competenți oameni din organizație, că au abilități de predare, dar, cel mai important, că își doresc să facă acest lucru. Altfel, întreaga perioadă va fi chinuitoare atât pentru debutant, cât și pentru mentor.

5. Inițiază un program de mentorat pentru manageri

Da, și noii manageri au nevoie de un program de mentorat la fel de mult pe cât au nevoie noii angajați ai organizației. Activitatea, responsabilitățile și viziunea unui manager diferă extrem de mult față de perioada în care acesta/aceasta era un simplu angajat, iar trecerea de la o postură la alta nu este deloc ușoară.

Opinia unei echipe cu privire la un nou manager se cristalizează în primele 6 luni. După ce această perioadă a trecut, sunt foarte rare ocaziile în care aceasta se mai schimbă. Prin urmare, dacă în primele 6 luni petrecute în funcție acesta face greșeli care afectează atmosfera de lucru și gradul de motivare a oamenilor, repercusiunile se vor vedea pe termen lung și, în unele cazuri, nu vor mai putea fi îndreptate niciodată. Pentru a te asigura că noii manageri au parte de o tranziție ușoară, dar și că nu distrug moralul echipelor în perioada în care învață să fie manageri, asigură-le sprijinul necesar. Pentru asta:

  • desemnează-le un mentor în persoana unui manager cu experiență
  • oferă-le un grup de sprijin format din manageri la început de drum și manageri cu vechime, pe o platformă dedicată exclusiv lor, în care cei care întâmpină probleme să poată cere sfaturi, opinii și să găsească împreună soluțiile cele mai potrivite
  • ia pulsul periodic atât din partea noului manager, cât și din partea echipei, pentru a te asigura că procesul de creștere se realizează în mod natural și pentru a interveni din timp atunci când e necesar

6. Investește în abonamente la publicații online

În funcție de domeniul de activitate al organizației din care faci parte, alege cele mai relevante resurse pentru voi și încheie abonamente la publicații online de specialitate pe care să le pui la dispoziția angajaților. De asemenea, asigură-te că promovezi acest beneficiu suficient de bine încât ei nu doar să știe de ele, dar să le și acceseze de fiecare dată când au nevoie.

Posibile astfel de publicații sunt:

7. Oferă-le acces la o bibliotecă

Înființează o bibliotecă comună unde fiecare să contribuie cu propriile cărți de care să se bucure cu toții. Organizează un eveniment în care angajații să facă schimburi de cărți. Sau, dacă preferi ceva cu un raport calitate-preț numai bun, apelează la serviciile celor de la Bookster, biblioteca mobilă care le acordă angajaților acces la cele mai noi cărți din toate domeniile imaginabile. Investiția în acest beneficiu are efecte atât asupra angajaților, cât și asupra familiilor acestora, pentru că mulți împrumută cărți pentru copii sau partenerii lor de viață.

8. Invită-i să parcurgă împreună un curs online util tuturor

Imaginează-ți că toată echipa se înscrie la un curs online pe o temă utilă tuturor. Fiecare parcurge modulele în ritmul propriu, dar își împărtășesc unii altora experiența, se impulsionează reciproc și au un subiect foarte util de discuție la cafeaua de dimineață.

Astfel, învățarea se transformă, pe nesimțite, dintr-o corvoadă într-un hobby. Devine un mijloc de socializare și de team building. 

Pentru acest obiectiv, îți recomandăm cursul perfect, oferit gratuit de Yale University pe platforma coursera. Se numește ”The Science of Well-Being” și te învață despre cele 24 de trăsături pozitive de caracter ale fiecărui om. Cu ajutorul cursului vei afla care sunt principalele trăsături forte ale membrilor echipei tale și cum le poți folosi în avantajul tuturor. Crede-ne, o să vă placă! Dacă vrei să afli mai multe despre cele 24 de trăsături pozitive de caracter, să-ți faci testul gratuit și să te înscrii la curs, îți recomandăm acest articol

9. Organizează ateliere de dezvoltare personală

Atelierele de dezvoltare personală au devenit foarte populare în ultimii ani, fie că vorbim despre hobby-uri, cooking, parenting, finanțe, investiții sau psihologie. Desigur, există firme specializate pe piață care oferă astfel de ateliere, însă puțini oameni își imaginează că dețin toate resursele necesare pentru a le organiza aproape gratuit. 

Tot ce trebuie să faci este să-ți întrebi colegii ce preocupări au în timpul liber. Vei descoperi că un coleg are un blog cu rețete și postează filmulețe în care gătește pe internet, altul este practicant profesionist de yoga, altul este psiholog atestat etc. 

Sigur găsești câțiva dispuși să susțină un atelier pentru colegi, ocazie cu care vor ieși din rutină și vor dobândi aprecierea colectivului. Singurele resurse de care ai nevoie sunt pentru recuzită. Deseori, aceasta nu costă mult.

Dacă vrei să afli mai multe despre organizarea atelierelor de dezvoltare personală, îți recomandăm să citești și articolele referitoare la organizarea unui atelier cu machete de construit, sau a unui team building online cu valențe educative

De asemenea, poți contacta diverse bănci și invita un expert să susțină un atelier de educație financiară în organizație. Cele mai multe bănci au astfel de programe în cadrul proiectelor de responsabilitate socială pe care le derulează. Cu siguranță vei găsi oameni foarte disponibili. 

În cadrul acestor ateliere, reprezentanții băncilor nu promovează produse bancare, ci vă învață  lucruri precum:

  • care e diferența dintre un card de debit și un card de credit; care sunt avantajele și dezavantajele fiecăruia?
  • cum asiguri securitatea plăților online și ce faci dacă apar probleme
  • cum îți dezvolți comportamentul de investitor: fonduri de investiție, titluri de stat, obligațiuni, acțiuni, imobiliare
  • oferte de economisire: conturi de economii, fonduri de pensii
  • cum îți evaluezi situația financiară și cum îți crești venitul


Îți recomandăm acest articol dacă vrei să afli mai multe detalii.

10. Creează contexte pentru transferul de know-how

Fie că vorbim despre workshop-uri, training-uri interne, ședințe cu rol de împărtășire a cunoștințelor, platforme colaborative și de discuție, muncă pe proiecte în echipe transsectoriale, este important să creezi cât mai multe contexte în care să se realizeze transferul de know-how. Astfel, te vei asigura că procesul de învățare are loc spontan, în cele mai variate contexte și momente, uneori fără ca participanții să-și dea seama că se dezvoltă. 

Pentru a încuraja oamenii să cerceteze și să vină cu idei inovatoare în domeniul lor de activitate lansează diverse provocări pe această temă. Concursurile de idei anuale/semestriale sunt o modalitate foarte bună de a-i determina pe angajați să-și pună mințile la contribuție și să descopere noi moduri de inovare în propriul domeniu. 

Concursurile de acest gen generează o competiție sănătoasă între angajați în care nimeni nu are nimic de pierdut, ci sunt doar câștiguri în joc: câștigi admirația colegilor, posibilitatea de a renunța o perioadă la activitățile tale zilnice și de a-ți pune în aplicare proiectul dacă este ales câștigător, posibilitatea de a obține un bonus sau niște zile libere…nu există limite!

 

Resurse utile

Pentru a studia o listă extinsă a platformelor colaborative disponibile pe piață îți recomandăm următorul link

Pentru a citi mai multe despre învățarea continuă, dar și pentru a descoperi diferența dintre lifelong learning și continuous learning, accesează link-ul acesta și pe acesta

Pentru tips and tricks prin care poți adopta lifelong learning ca stil de viață încearcă următorul link

Dacă vrei să afli ce skilluri căutau companiile cel mai mult în 2018 îți recomandăm acest articol LinkedIn Learning.

Pentru idei suplimentare referitoare la modalități prin care să creezi o cultură organizațională bazată pe învățare în echipa ta accesează acest link sau pe acesta.

Alte articole recomandate pentru tine

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu