fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Lucrezi ca specialist HR de ceva timp și te-au preocupat mereu oamenii și binele lor. Ai multe idei în care crezi. Te documentezi foarte bine, pregătești prezentări elaborate, studii și argumente pro și contra. Dar observi că, în mod ciudat, partea de cercetare, idei și scriere a materialului este cea mai ușoară dintre toate! 

Partea cu adevărat grea apare abia când toate acestea sunt gata și…trebuie să convingi top managementul să le implementeze. Doar gândindu-te la acel moment simți deja un nod în gât. Îți amintești nenumăratele ocazii în care ai ținut ușa biroului deschisă pentru a pândi momentul în care un anumit șef trece pe acolo pentru a-l interpela și a-i transmite repede o idee.

Pare că managerii de top niciodată nu au cu adevărat timp să îți acorde atenție. Sunt mereu grăbiți, se plictisesc repede și au o plăcere sadică să te pună în postura în care să nu ai răspunsuri la întrebări legate de buget sau indicatori de performanță. Oare ei nu tot cu oameni lucrează? Atunci de ce nu pare că se gândesc la oameni în felul în care o faci tu? 

Simți că ce ai de transmis este cu adevărat important și, dacă ai reuși să te faci auzit(ă), compania voastră ar beneficia de pe urma implementării viziunii tale. Și atunci unde greșești? Și cum poți schimba lucrurile?

Dacă toate aceste gânduri te preocupă, atunci mai stai alături de noi preț de câteva rânduri și s-ar putea să găsești câteva sugestii utile pentru tine.

Cum gândesc managerii

Știm, știm, pare că încercăm să îți spunem că managerii sunt o altă specie. Nu sunt tot oameni și nu gândesc la fel ca toți oamenii. Ei bine, lucrurile nu sunt chiar atât de dramatice. Tot ce trebuie să faci este să te pui în locul lor. Ce urmează să îți spunem nu e o regulă, însă e valabilă în cele mai multe situații. Cei mai mulți manageri de top sunt impulsivi și dominanți. Au ajuns în rolul respectiv pentru că le place competiția și le place… să câștige. Adoră să fie recunoscuți drept inovatori… primii care încearcă lucruri diferite. Sunt nerăbdători, atenți la cifre și statistici și destul de încăpățânați. Deci, pentru ca argumentele tale să aibă succes, trebuie să le construiești ținând cont de toate aceste caracteristici.

Deci cum poți comunica mai bine cu astfel de manageri? E simplu! Fă-ți mesajele scurte, atractive și… personalizate pe tipul celui care te ascultă. Hai să îți povestim cum poți face asta:

Tips and tricks traducere HR-management

1. Nu folosi limbaj de HR!

Citești zilnic documente de HR, relaționezi cu alți specialiști de HR și te preocupă, în general, atât de mult acest domeniu, încât îți e foarte natural să folosești un limbaj specializat de… HR. Ghici ce? Limbajul specializat al unei meserii nu e foarte atractiv pentru cineva care nu are meseria respectivă, din multiple motive. De dragul demonstrației, dă-ne voie să te delectăm cu următorul paragraf scris într-un limbaj specializat care, probabil, nu îți e familiar:

”Terminologia principală utilizată pentru a descrie insuficiența cardiacă cu fracție de ejecție este istorică și bazată pe măsurarea fracției de ejecție de EF ejecție a VS. IC cuprinde o gamă largă de pacienți, cu FE păstrată (IC-FEP) (considerată ≥ 50%), IC cu FE redusă (IC-FER) (considerată 40%). Diferențierea pecienților cu IC este importantă deoarece poate sublinia diferitele etiologii, caracteristice demografice, comorbidități și răspunsul la terapie.”

Te-ai prins, nu-i așa? Hai să descoperim împreună ce învățăm din exemplul de mai sus. Dacă persoana din fața ta nu îți comunică mesajul într-un limbaj cu care ești familiar, riști să nu îl înțelegi, să te plictisești, să te simți frustrat că nu înțelegi și, într-un final, să renunți. Și atunci, începi să te uiți insistent la ceas, te prefaci că îți sună telefonul și ieși din întâlnire pentru că a apărut ”o urgență” sau, dacă ești un om foarte politicos, pur și simplu zâmbești și privești în gol, așteptând ca cel care vorbește să încheie și să poți să-ți vezi mai departe de viața ta.

2. Folosește limbaj de business

Deci, primul pas este să nu le vorbești managerilor în limbaj de HR. Pentru puncte în plus însă, e important să înveți și să folosești… limbajul de business. Fiecare companie are propriile prescurtări și acronime. Află înțelesul tuturor acestor termeni, chiar dacă ei sunt utilizați în zona operațională a companiei și nu îi folosești în munca ta de zi cu zi. Poate folosesc termeni ca ”analiză a regresiei”, ”sisteme de raportare”, ”nivelare a resurselor”, ”acceptare a riscului”. 

Apoi, corelează toți acești termeni cu munca ta, pentru a înțelege impactul pe care propunerile tale îl pot avea asupra organizației din această perspectivă. Astfel, vei putea să dezvolți o strategie mult mai credibilă de HR, cu evidențierea clară a efectelor acesteia asupra indicatorilor de performanță.

Dacă te-am convins, iată și o foarte bună resursă de studiu, pentru a te pune la punct cu noii termeni.

3. Spune o poveste

Atunci când comunici idei importante sau propuneri, folosește-ți imaginația și construiește o poveste în jurul lor. Poveștile fac parte din viețile oamenilor încă de pe vremea când specia noastră locuia în peșteri. Prin urmare, cel mai bun mod prin care ni se poate capta atenția și prin care învățăm ceva este să ni se spună o poveste. Folosește analogii, metafore sau povestește din experiența personală lucruri legate de subiectul discuției. Astfel, argumentele tale vor avea mult mai mare impact și îi va ajuta pe lideri să vizualizeze ideile pe care le propui. 

Dacă te adresezi ambelor părți ale creierului (emoție și logică), îți mărești cu 100% șansele de succes. Asta se întâmplă deoarece creierul nostru captează mai întâi emoția, iar apoi procesează informația în mod rațional. 

Deci nu mai aștepta și înscrie-te la un curs de storytelling. S-ar putea să fie cea mai bună investiție pe care ai făcut-o în ultimii ani!

Dacă te-am convins, iată mai jos câteva opțiuni pentru cursuri de storytelling:

4. Realizează un High Level Summary

High Level Summary este modalitatea cea mai succintă prin care poți transmite cele mai importante date pe care managementul superior să își bazeze deciziile. Acesta e cea mai apreciată formă de livrare a unui mesaj la nivel înalt, pentru că e dedicată oamenilor grăbiți, pentru care timpul înseamnă bani. 

Atunci când pregătești un astfel de sumar e ideal să începi cu obiectivul final. De acolo, prezintă pașii care trebuie urmați pentru îndeplinirea lui și, cel mai important, valoarea adăugată pe care acesta o are pentru companie. Cu alte cuvinte, răspunde la întrebarea ”mie ce-mi iese” din toată afacerea asta. Și ai grijă ca răspunsul la întrebarea ”mie ce-mi iese” să se regăsească în finalul prezentării. Astfel, decidenții pleacă de la întâlnire cu acest argument suprem în minte.

Prezintă-le exact atâta informație câtă e necesară pentru a înțelege problema și ce au de câștigat dacă o adresează sau…mai bine…ce au de pierdut dacă o ignoră. Presară argumentația cu date relevante, pentru a demonstra că ți-ai făcut temele. Nu intra în detalii, pentru că riști să îi pierzi. Mai bine lasă timp pentru întrebări și păstrează detaliile pentru momentul în care va trebui să acorzi le acorzi angajaților explicații amănunțite.

5. Timpul contează

Cum știi deja, oamenii aceștia sunt foarte ocupați. Prin urmare, e ideal ca mesajul tău să nu îi facă să simtă că pierd timpul. Exersează-ți discursul și cronometrează-l astfel încât să nu depășească 5 minute. De asemenea, alege cu atenție ziua și momentul în care să îți prezinți ideea. Îi cunoști deja destul de bine și probabil le cunoști obiceiurile și starea de spirit mai mult decât îți imaginezi. Știi, probabil, că directorul financiar este mai deschis la dialog joia sau vinerea, nu lunea sau marțea. De asemenea, știi că în a doua jumătate a zilei se mai calmează urgențele de dimineață și ai putea avea mai mult succes. E surprinzător cât de mult fac diferența aceste detalii aparent mărunte în transmiterea cu succes a mesajului tău. 

Și gândește-te… e păcat de timpul și munca investite în cercetare și punerea la punct a ideii tale ca să nu investești încă puțin efort în a te asigura că ai cele mai mari șanse de succes.

6. Oprește-te atunci când e cazul

Să spunem că ești în mijlocul întâlnirii. Credeai că te-ai pregătit suficient, dar discuția deraiază și ți se cer niște detalii și argumente pe care nu le-ai pregătit. Asta e! Tututor ni se întâmplă. Nu încerca să improvizezi, să te bâlbâi sau să emiți opinii care nu au nicio dovadă care să le susțină. În astfel de situații, cel mai bine e să spui adevărul: că nu deții respectivele date și că mai ai nevoie de timp să te documentezi. 

Revino apoi la planșetă, fă-ți temele mai bine și cere o nouă întâlnire. Vei vedea că nu doar că nu cade cerul atunci când recunoști că nu știi ceva și ceri timp să te pregătești, ci dimpotrivă! Vei câștiga și mai mult respectul liderilor. Aceștia te vor recunoaște drept un profesionist căruia îi place să fie bine informat înainte de a deschide gura. Mai mult decât atât, în timp vei vedea că această atitudine îi va determina să pună preț și mai mult pe ceea ce spui. Toată lumea va știi că nu îți exprimi o opinie decât atunci când ai toată certitudinea că e corectă și necesară.

7. Fă un rezumat la final

Nu-i lăsa să se ridice de la masa de discuții înainte de a face un rezumat al întâlnirii. Astfel, te asiguri că toată lumea pleacă din sală cu aceleași idei și că toți știu ce au de făcut în continuare. Pentru un rezumat de succes, încearcă să răspunzi la următoarele întrebări:

  • Ce vrei ca ei să rețină cel mai mult din conversație?
  • Ce acțiuni sau aprobări ai nevoie de la ei pentru ca lucrurile să înainteze?
  • Care sunt elementele cheie pe care trebuie să le ia fiecare ”acasă”?
  • Care sunt potențialii pași viitori de acțiune?
  • Care este orizontul de timp necesar pentru a livra acest proiect sau pentru a pune inițiativa în practică?

Știm că îți ia puțin timp, dar e important, de asemenea, ca după întâlnire fiecare participant să primească un email cu acest rezumat. Nu de alta, dar memoria oamenilor tinde să fie scurtă, unii ajung să își amintească lucrurile diferit… și uite așa se creează haos și nu înțelegi cum de s-a ajuns de la o întâlnire de succes la o asemenea neînțelegere a ideilor.

Concluzii și recomandări

Folosește aceste strategii pentru a comunica cu managementul de top și îți garantăm că în acest fel îți vei păstra locul la masa de discuții, ca un adevărat HR Business Partner care recunoscut pentru modul în care pledează pentru oameni și sprijină managementul să ia cele mai potrivite decizii.

Dacă ți-a plăcut acest articol și vrei să înveți mai multe, îți recomandăm și articolele următoare:

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu