fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ești manager și iei decizii zi de zi, în numele tău, al business-ului și al celorlalți. Uneori comunici deciziile luate și motivele care au stat la baza lor. Alteori, pur și simplu nu ai timp să o faci. Sau crezi că nu e nevoie. Până la urmă ce e atât de greu de înțeles? E evident, dacă analizezi puțin situația, că așa trebuia procedat!

Și totuși, indiferent cât de evidente sunt pentru tine lucrurile sau cât de mult crezi că ai comunicat, te trezești uneori că ai vorbit cu pereții. Pare că nimeni nu vede imaginea de ansamblu. Nimeni nu are inițiativă. Nimeni nu poate duce un proces logic de la cap la coadă fără să îți pună zeci de întrebări. 

Le-ai transmis e-mailuri cu explicații. Liste cu pași de urmat. Ai stat la telefon câte jumătate de oră cu fiecare dintre ei pentru a te asigura că a înțeles ce are de făcut. Și parcă nu ai făcut nimic din toate acestea. Fac greșeli și pun întrebări din care deduci că nu au înțeles nimic. 

Sunt oameni deștepți și creativi. Îți sunt dragi și pare că le place să muncească alături de tine. Și totuși, ceva nu merge. Te frustrează lucrul acesta și încerci să îți dai seama dacă problema e la ei sau la tine. Și pentru că ei sunt mulți și tu ești un singur om, intuiești că spre tine trebuie să privești. E ca expresia aceea…”Când toți îți spun că ești beat, du-te și te culcă!”. Deci ce faci greșit? Ce poți schimba pentru a îmbunătăți lucrurile? Te-ai prins?

Dacă nu, ne dai o bere și îți dăm noi răspunsul la întrebarea ta. Acesta este ”consultare”. Sau, spus mai pretențios, ”management participativ”. Hai să îți explicăm de ce.

1. Îi faci să se simtă implicați: e problema voastră vs. e problema ta la rezolvarea cărora ei doar contribuie

În momentul în care îți faci timp să discuți cu membrii echipei tale despre problema pe care trebuie să o rezolvați ei o interiorizează. Devine problema voastră, a tuturor. Simți cum rotițele tuturor funcționează în creier și nimeni nu primește soluția pe o tavă de argint. Trebuie să vă strofocați împreună să găsiți rezolvări. Treceți prin procesul cognitiv întreaga situație și sinapsele voastre neuronale creionează, punct cu punct, imaginea de ansamblu. Sunteți cu toții la fel de responsabili de soluționarea problemei. Iar asta creează un sentiment de apartenență la grup. 

Amintește-ți când erai copil și familia ta se confrunta cu o problemă. Poate nu mai erau bani pentru mâncare și trebuiau găsite soluții pentru a trece cu bine peste perioada respectivă. Intuiai că e o problemă, dar părinții tăi discutau în privat despre asta și încercau să te protejeze. Îți amintești cât de tare îți doreai să fii implicat în discuție? Îți doreai să înțelegi și să ajuți, așa cum poți, la rezolvarea problemei. Ba chiar, la un moment dat, cu mintea ta de copil, ai înțeles ce se întâmplă și ai mers în fața lor, la masa din bucătărie, cu pușculița în brațe. Le-ai spus că pot să folosească bănuții economisiți de tine pentru a plăti ce trebuie plătit. Mama a început să plângă, tata te-a luat în brațe și ți-au mulțumit amândoi. Nu înțelegeai, totuși, de ce te refuză, spunând că bănuții tăi nu sunt buni. Doar tot bani sunt!

Ei bine, cam așa se simte și un angajat neimplicat în discuțiile de ansamblu. Își dorește să ajute și nu înțelege de ce bănuții din pușculița lui nu sunt buni. Nu înțelege amploarea problemei, pentru că nu i-ai dat tu voie să o înțeleagă. 

2. Brainstorming-ul îți aduce idei bune

Da, ești deșteaptă. Și creativă. Nu contestăm acest lucru. Ai ajuns în poziția respectivă pe propriile forțe și ești mai mult decât capabilă să vii cu soluții potrivite. Dar ce-ar fi dacă ai lăsa puțin orgoliul la o parte și ai avea încredere și în potențialul celorlalți? Ce-ar fi dacă ai înceta să crezi că le știi pe toate și le-ai da și colegilor tăi o șansă? S-ar putea să te surprindă și să ajungi la niște soluții la care, trebuie să recunoști, nu ai fi ajuns pe cont propriu. Nu subestima niciodată puterea brainstorming-ului! 

3. Îți pui gândurile în ordine

Dacă ai fost măcar o dată la un psiholog sau ai discutat cu o prietenă despre problemele tale probabil ai realizat că o mare parte din terapie vine din exprimarea gândurilor cu cuvinte. Simplul fapt că trebuie să găsești cuvintele potrivite pentru a exprima o problemă te ajută să îți pui gândurile în ordine. Te auzi vorbind și realizezi, instantaneu, care sunt pașii care trebuie urmați mai departe. Prin urmare, nu e niciodată timp pierdut cel pe care îl petreci expunându-le colegilor tăi problema. În cel mai rău caz, îți pui ordine în idei și te descarci. Nu mai e doar problema ta și nu mai apasă atât de greu doar pe umerii tăi. Acum, ai cu cine împărți povara.

4. Întărești cercul de încredere

Prin faptul că te descarci și că exprimi în cuvinte ce gândești, fără a te cenzura, creezi un cerc al încrederii. Împărtășește-le membrilor echipei tale câte un detaliu pe care, poate nu ar trebui să îl afle. Explică-le că ai încredere în faptul că ceea ce discutați rămâne în cercul vostru de încredere. De asemenea, spune-le că ai decis să le dai toate detaliile, inclusiv pe acelea mai sensibile, pentru că e important pentru tine ca ei să înțeleagă întreg contextul. Astfel, puteți lua, împreună, cele mai bune decizii. Vor aprecia foarte mult încrederea pe care le-o arăți.

5. Obții empatia lor

Știm că îți place să pari puternică și mereu stăpână pe situație. Dar nu uita de puterea empatiei! Atunci când decizi să le vorbești sincer membrilor echipei tale, fără să îți ascunzi temerile și frământările, s-ar putea să ai o surpriză! Vor vedea că ești și tu doar un om. Vor înțelege lupta interioară prin care treci. Vor înțelege că faptul că ești supărată și agitată astăzi nu are legătură cu ei, ci cu atmosfera din ședința de la care tocmai te-ai întors. Și în acel moment, vei observa schimbările. Vei vedea cum, rând pe rând, colegii tăi vor lua atitudine. Vor avea inițiativă, se vor oferi să preia din sarcinile tale, vor depune mai mult interes…doar pentru a te ajuta să ai o zi mai bună. Crede-ne, transformarea lor te va uimi și emoționa.

6. Te asiguri că nu înțeleg greșit ce au de făcut

Revenim la gândul tău de la începutul acestui articol: până la urmă ce e atât de greu de înțeles? Ei bine, gândirea de tipul acesta e o capcană în care nu e bine să cazi. Nu uita că fiecare are o perspectivă diferită. Lucrurile se văd complet diferit în funcție de unghiul din care le privești. Prin urmare, ceea ce pentru tine e evident s-ar putea să nu fie la fel de evident pentru toată lumea. Înțelegerea ta asupra unui subiect este rezultatul discuțiilor pe care le-ai avut cu diverse persoane, a frânturilor de informație pe care le-ai citit sau văzut, dar și a experienței tale. Astfel, ție ți se pare evidentă o anumită concluzie. Nu pentru toți este la fel. Ce e evident pentru tine poate să nu fie la fel de evident pentru altcineva. La fel cum, poate pentru tine nu era la fel de evidentă  nevoia de a te consulta cu membrii echipei tale înainte de a lua o decizie. Pentru noi e evidentă. Și totuși, îți vorbim despre asta.

7. Îi ajuți să vadă mai mult decât vârful iceberg-ului

Explicându-le toate fațetele unei situații, îți ajuți colegii să înțeleagă și originile unei probleme. Asta îi va ajuta și să vină cu soluții mult mai bune, care adresează direct sursa problemei, nu doar efectele acesteia. Cu cât îți ajuți colegii să dețină același nivel de cunoaștere a situație ca și tine, cu atât îți va fi mai ușor ulterior, când nu va mai trebui să răspunzi la nenumărate întrebări pentru a-i ajuta să își dea seama ce au de făcut.

8. Dovedești că ai o mentalitate de lider, nu una de șef

Dacă citești acest articol și ai ajuns până în acest punct, suntem siguri că îți dorești mai mult decât să fii un șef mediocru. Dacă asta era tot ce îți doreai, atunci nu ți-ai mai fi pus întrebări. Te-ai fi rezumat la a da directive în fiecare zi, a răspunde la întrebări, a tuna și fulgera atunci când lucrurile nu se făceau cum trebuie. Dar tu vrei mai mult decât atât. Vrei să poți pleca liniștit de la birou o săptămână, știind că nu se dezlănțuie haosul în urma ta. Vrei ca membrii echipei tale să aibă autonomie, inițiativă și să se dezvolte constant. Vrei ca lucrurile să meargă la fel de bine în absența ta ca în prezența ta.

Pentru asta, trebuie să nu te temi că dacă împărtășești totul cu membrii echipei tale îți vei epuiza ideile și nu vei mai putea genera nimic nou. Nu te mai teme că vei ”goli sacul cu soluții” și că altcineva îți va lua locul. Nu te teme de oamenii cu potențial din jurul tău. Dacă ai o mentalitate de creștere, vei observa că, indiferent cât de mult împărtășești gratuit, te vei dezvolta și vei genera noi și noi idei. Un adevărat lider dă tot ce are mai bun astăzi, pentru că știe că mâine va veni cu noi idei. Vei continua să contruiești, zi de zi, pe aceeași fundație. 

Continuă să înveți

Ți-a plăcut?

Dacă ți-a plăcut articolul nostru despre creșterea gradului de implicare a angajaților, poate le va plăcea și altor prieteni manageri. Dar nu avem de unde să știm dacă nu îl împărtășești și cu ei, nu?

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu