fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Câteva cuvinte la început

Dacă ești donator de sânge sau știi că printre colegii tăi sunt donatori de sânge ori sunt din cei care vor să doneze sânge, atunci îți spunem cum poți organiza în compania / organizația din care faci parte o activitate de donare de sânge.

În termeni medicali, donarea de sânge reprezintă recoltarea unei cantități de aproximativ 450 ml de sânge de la o persoană, în scopul folosirii pentru transfuzie.

Privită din perspectiva voluntarului, donarea de sânge reprezintă gestul prin care poți salva, teoretic, 3 vieți.

Dacă vrei să donezi sânge, poți merge la centrul de transfuzii sanguine din reședința județului în care domiciliezi sau lucrezi. În cazul în care lucrezi într-o companie din București sau pe o rază de 200 km în jurul acestuia, poți solicita prezența unei echipe medicale de recoltare a sângelui. Pentru fiecare din aceste situații, găsești date privind organizarea unei donări de sânge în acest articol.

Ce se întâmplă cu sângele recoltat?

După recoltare, sângelui recoltat i se fac analize amănunțite în laboratoarele centrelor de transfuzii sanguine.

În cele mai multe situații, sângele recoltat de la tine ajunge, sub formă de plasmă sau citafereză, la un pacient care are nevoie de transfuzii.

Dacă sângele tău este dintr-o grupă sanguină rară, poate ajunge direct la un pacient cu astfel de nevoi. Sângele recoltat este păstrat în băncile de sânge până la un an, în condiții care să permită menținerea proprietăților acestuia.

Câteva reguli și condiții

Dacă vrei să donezi sânge trebuie să respecți anumite reguli înainte de donare. Dintre acestea, amintim obligativitatea de a nu consuma alcool cu 72 de ore înainte, de a nu fuma în ziua donării sau de a mânca înainte de donare. Pe lângă obligativitatea de a mânca, poți bea apă, cafea sau suc.

Trebuie să știi că sunt anumite condiții, pe care le poți vedea aici, pe care, dacă nu le îndeplinești, cu părere de rău, nu te califici pentru donarea de sânge.

La donare trebuie să te prezinți cu cartea de identitate sau pașaportul și să parcurgi un flux de verificare, care începe cu completarea unui chestionar, verificarea tensiunii arteriale, a greutății și cu un examen sumar al sângelui. Dacă rezultatele sunt în parametri medicali standard, poți dona sânge. Totul durează în jur de 20 de minute.

Variante de organizare a activității

1. ”De la birou”

Și dacă vorbim de posibilitatea de a dona sânge ”de la birou”, te anunțăm că acest lucru este posibil, deocamdată, în București și pe o rază de 200 de km în jurul capitalei. Aceasta datorită echipelor mobile de recoltare a sângelui din cadrul Centrului de Transfuzii Sanguine al Municipiului București și ale Centrului de Transfuzii Sanguine al Ministerului Apărării Naționale. Pentru a programa o activitate de donare de sânge în organizația ta, contactează una dintre cele două instituții și stabilește o dată pentru donare.

Condiții speciale

Trebuie să știi că este nevoie de un număr minim de donatori pentru ca echipa să se poată deplasa la sediul vostru. În afară de aceasta, locul stabilit pentru donarea de sânge trebuie să îndeplinească o serie de condiții medicale și logistice. Acestea sunt legate de posibilitățile de ventilație, de temperatură, accesul la surse de alimentare  cu energie electrică, asigurarea de mobilier.

În cazul în care activitatea este planificată în perioade de distanțare socială, contactează reprezentanții centrului de transfuzii sanguine (CTS). Aceștia îți vor spune dacă sunt alte condiții speciale care trebuie îndeplinite pentru donarea de sânge.

Durata activității

Efectiv, evenimentul prilejuit de donarea de sânge se desfășoară într-o zi de lucru, între orele 07.30 și 12.00 sau 13.00. Pentru a pregăti o astfel de activitate este nevoie de derularea unor activități anterioare care nu presupun consum mare de timp. Trebuie să aloci câteva zeci de minute în zilele stabilite pentru transmiterea de emailuri ori postare de afișe. Ai nevoie, în schimb, de câteva ore, dacă vorbim de aducerea medicului din cadrul CTS pentru inspectarea spațiilor destinate desfășurării activităților de donare de sânge.

Buget

Mai trebuie să știi că organizarea unei activități de donare de sânge la birou presupune și unele cheltuieli din partea companiei. Acestea sunt legate de asigurarea unor alimente și lichide pentru donatori. Cheltuielile sunt necesare îndeplinirii parametrilor medicali necesari donării de sânge și revenirii donatorilor la parametrii medicali normali, după donarea de sânge. În principiu, pentru asta e nevoie de o sumă în jur de 200 de lei, aceasta putând varia în funcție de numărul de donatori. Alimentele necesare fac parte din categoria gustărilor iar lichidele pot fi sucuri, ceaiuri, cafea și apă. Dacă ai un open bar în companie, problema e rezolvată.

Putem contabiliza la capitolul cheltuieli și pe cele legate de promovarea evenimentului. Acestea pot varia în funcție de modalitățile de promovare.

Organizarea activității

Ce să faci pentru a organiza o donare de sânge la birou?

Îți spunem noi!

Transmite un email către toți colegii și întreabă-i dacă vor să doneze sânge. E bine ca mailul să cuprindă și link-ul către condițiile de donare și drepturile donatorilor de sânge . Tot în email propune o săptămână în care să aibă loc activitatea. Vei vedea că sunt colegi care fac asta cu regularitate. Dacă ai cel puțin 20 de voluntari, ia legătura cu Centrul de Transfuzii Sanguine al MApN. Planifică împreună cu ei o activitate. Pentru Centrul de Transfuzii Sanguine al Municipiului București numărul de voluntari trebuie să fie mai mare, de aproximativ 50, și planificarea va trebui cu siguranță făcută cu mai mult timp în avans.

E bine să te gândești la o astfel de activitate la începutul anului. S-ar putea să găsești o zi liberă în primele luni sau la jumătatea anului.

După ce ai stabilit ziua exactă împreună cu centrul de transfuzii,  anunță-i pe colegi.

Te sfătuim să desemnezi o echipă care să se ocupe de organizarea unui astfel de eveniment. E posibil să fie colegi care se oferă voluntari, dar desemnarea unei echipe de organizare conferă mai multă autoritate și coerență activităților. Anunță echipa care se va ocupa de organizare printr-un mail către angajați.

Un afiș personalizat pentru acest eveniment va spori impactul mesajului în rândul angajaților. Colegii de la IT pot face asta. Dacă  vrei, cumpără unul editabil de pe net. De exemplu, găsești afișele potrivite pe europosters.ro.

Cu o săptămână înainte, pune afișe în zonele în care se strâng mai mulți colegi: chicinetă, sală de ședințe, recepție, lift, locurile de fumat, holuri. Trimite-le colegilor încă un mail prin care îi anunți data evenimentului și, neapărat, condițiile de donare.

Dacă ai în companie monitoare pe care le folosești pentru a transmite mesaje angajaților, postează acolo și afișul pentru donarea de sânge.

Repetă mailul cu trei zile înainte și spune-le ce să facă înainte și după donare!

Cu două-trei zile înainte, un medic de la centrul de transfuzii va trebui să verifice locul de donare. Pentru asta echipa de organizare va trebui să ia legătura cu centrul de transfuzii cu care ai stabilit activitatea.

Cu o zi înainte trebuie verificată pregătirea locului destinat donării (igienizare, acces la sursele de energie, existența cafelei, apei și sucurilor și, dacă în sediu sunt spații de depozitare frigorifice, existența gustărilor care trebuie ținute la frigider).

Dacă ai o companie care face aprovizionarea cu produse alimentare, ai rezolvat acest aspect al problemei! Dacă nu, pentru asta poți contracta o firmă de catering.

Donarea de sânge

donare de sânge pungă

În ziua donării asigură-te că toate sunt pregătite. Ține în permanență legătura cu echipa desemnată cu organizarea. Primește echipa medicală de recoltare a sângelui și asigură accesul acestora până în locul destinat activității.

Pentru evitarea aglomerației, e bine ca echipa de organizare să realizeze o programare a  prezentării voluntarilor la donare, astfel încât să fie asigurat un flux de un om la câteva minute, având în vedere  că verificările preliminare durează cam 10 minute iar donarea cam 15 minute.

Asigură-te că este în permanență o persoană din echipa de organizare prezentă la locul donării.

Ține cont de faptul că donatorii au dreptul la o zi liberă plătită. Poți să stabilești dacă cei care donează vor fi liberi în ziua donării sau ulterior și e bine să îi informezi și pe managerii lor cu privire la acest drept, pentru a fi cu toții pe aceeași lungime de undă.

Sfat: După încheierea activității, solicită echipei de recoltare lista cu participanții la donarea de sânge și transmite-o la departamentul HR.

Dacă ești manager, chiar dacă ai o echipă de organizare, este bine să faci chiar tu anumite lucruri, cum ar fi emailul prin care să anunți intenția de organizare, stabilirea contactului inițial cu centrul de transfuzie sau mailul de mulțumire.

După încheierea activității

Transmite un email către toți angajații pentru a le mulțumi celor care au participat la activitatea de donare și solicită departamentului HR sau echipei care a organizat activitatea să tipărească diplome de supererou/supereroină cu numele donatorilor și să le distribuie acestora.

Postează pe pagina de internet și/sau intranet a companiei sau pe contul din rețelele de socializare câteva cuvinte și fotografii de la eveniment, dar și numărul de voluntari participanți și donatori eligibili. Înrămează afișul folosit pentru promovarea evenimentului și pune-l într-un loc în care să-l vadă noii angajați și partenerii de afaceri.

Datele de contact ale centrului de transfuzii cu care ai organizat donarea de sânge trebuie să ajungă la departamentul HR, pentru a ține legătura cu centrul de transfuzii și a afla când sunt gata analizele medicale ale donatorilor. Departamentul HR îi va anunța pe donatori când analizele sunt gata pentru a putea să le ridice.

Dacă donarea de sânge s-a bucurat de suficienți voluntari, repetă activitatea astfel încât bărbații să poată dona de până la 5 ori pe an, iar femeile de 4 ori, cu pauze între donări de cel puțin 2 luni.

2. Donăm sânge la centrul de transfuzii sanguine

Dacă nu ai norocul să te afli într-o zonă în care echipele mobile de recoltare a sângelui să poată ajunge până la tine, îi poți ajuta pe colegi să ajungă ei la centrul de transfuzii sanguine din județul în care compania ta are sediul.

Centrele de transfuzii sanguine sunt deschise pe tot parcursul anului, așa că vei putea organiza o campanie de donare oricând.

Pentru organizarea unui astfel de eveniment nu ai nevoie de un număr minim de donatori. Totuși, trebuie să fie mai mult de 10 voluntari pentru a avea un eveniment.

Durata activității

Spre deosebire de donarea de sânge organizată la birou, în această variantă evenimentul poate dura și o săptămână, fiind esențială eșalonarea voluntarilor pe zile. Recomandăm 5-10 pe zi.

Organizarea activității

Activitățile de organizare a donării de sânge la centrul de transfuzii sanguine nu diferă prea mult de donarea de sânge organizată la birou. E recomandabil să fie desemnată o echipă de organizare și să fie urmați aceeași pași, cu singura diferență notabilă că nu se vor mai stabili spații pentru activitate și nu va mai veni medicul la companie. În acest caz, este indicată contactarea centrului de transfuzii, în vederea stabilirii unei prioritizări a angajaților firmei, astfel încât aceștia să petreacă cât mai puțin timp la centru și să se poată face o centralizare a rezultatelor pe companie.

Echipa de organizare va comunica fiecărui voluntar data la care este programat pentru donare, în cadrul emailului transmis cu trei zile înainte de donare.

Este recomandabil ca voluntarii să precizeze la prezentarea la donare și numele comapniei din care fac parte.

Donarea de sânge

Voluntarii din companie se vor prezenta la centrul de transfuzii sanguine conform planificării și vor transmite către echipa de organizare dacă au participat la activitate și dacă au fost eligibili sau nu.

Pentru a le putea asigura donatorilor eligibili drepturile legale,  te sfătuim să soliciți menținerea legăturii dintre echipa de organizare și centrul de transfuzii sanguine. În acest sens vor fi solicitate listele cu voluntari, acestea urmând a fi centralizate la departamentul HR din cadrul companiei.

Activitățile post-eveniment sunt aceleași ca la donarea organizată la birou.

Care sunt beneficiile donării de sânge?

În primul rând, vei sensibiliza angajații cu privire la gestul donării de sânge și vei intra în ”clubul select” al organizațiilor care fac astfel de activități, contribuind la salvarea de vieți.

Colegii care donează, pe lângă beneficiile medicale ale donării de sânge, vor căpăta mai multă încredere în ei și vor avea un plus de imagine în organizație.

Nu în ultimul rând, îi vei putea ajuta pe cei care donează sânge să facă asta fără a perturba activitatea de zi cu zi.

Organizarea de activități de donare de sânge contribuie la salvarea mai multor vieți prin conștientizarea efectelor acesteia!

Linkuri utile:

Treuie să știi că donarea de sânge este reglementată la nivel național. Iată mai jos care sunt aceste acte legislative:

Legea nr. 282/2005 privind organizarea activității de transfuzie sanguină, donarea de sânge și componente sanguine de origine umană, precum și asigurarea calității și securității sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice

Hotărârea de guvern nr. 1364/2006 pentru aprobarea drepturilor și obligațiilor donatorilor de sânge

Legea nr. 63/2019 pentru completarea Legii nr. 282/2005 privind organizarea activității de transfuzie sanguină, donarea de sânge și componente sanguine de origine umană, precum și asigurarea calității și securității sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice

Dacă ai organizat deja o donare de sânge la tine în companie, te felicităm! Așteptăm să ne spui cum a fost și care sunt impresiile tale referitoare la articol printr-un comentariu mai jos.

Dacă vrei mai multe amănunte, trimite-ne un mail la contact@happyteamproject.ro și te vom  ajuta!

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu