fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cutremur, inundație, caniculă, alunecare de teren, accident tehnologic, ger. Mai pe scurt – Protecție Civilă. Lucrezi la HR și ai fost numit, prin cumul, ”responsabil cu protecția civilă”. Ce trebuie să faci?

Ce este Protecția Civilă

Pe scurt, foarte pe scurt, Protecția civilă este domeniul care se ocupă de asigurarea integrității fizice a populației și de înlăturarea efectelor generate de evenimentele despre care am vorbit mai sus. De această problematică se ocupă Inspectoratele pentru Situații de Urgență.

În cadrul unei companii, responsabilul cu protecția civilă trebuie să instruiască angajații astfel încât aceștia să se poată proteja la apariția evenimentelor de protecție civilă.

Trebuie să spunem că această responsabilitate nu este, prin definiție, atribuită departamentului HR. Totuși, considerăm că este util să știi aceste informații pentru situația în care trebuie să comunici unui angajat că a fost numit responsabil cu protecția civilă în companie, sau dacă primești chiar tu, prin cumul, această responsabilitate.

E posibil ca acest serviciu să fie asigurat de companii specializate și atunci trebuie doar să ții legătura cu reprezentanții acesteia și să îi ajuți (dacă lucrezi la HR) să planifice activitățile specifice.

O scurtă analiză

La prima vedere protecția civilă este ceva plictisitor și cronofag. Însă responsabilul cu protecția civilă dintr-o companie trebuie să se asigure că angajații știu cum să reacționeze în situații  neprevăzute cum ar fi cutremurele, accidentele tehnologice și celelalte situații speciale. Trebuie să știi că de însușirea corectă a modului de acțiune în diferite situații depinde salvarea vieților proprii și ale colegilor sau familiei.

Vom împărți pregătirea angajaților în domeniul protecției civile în două părți: una legată de consemnarea pregătirii în documente ale companiei și alta legată de pregătirea efectivă a angajaților.

În primul rând, trebuie să vezi care este legislația care se aplică în domeniul protecției civile. Îți spunem de la început că este foarte stufoasă. Dacă ai apucat să te uiți pe legislația din domeniu, nu te descuraja! La sfârșitul articolului îți vom lăsa o bibliografie cu legislația pentru acest domeniu.

În al doilea rând, trebuie să vezi dacă în compania în care lucrezi s-a mai ocupat cineva de această problematică. Dacă ai o… moștenire, trebuie să vezi ce au făcut predecesorii tăi.

Primii pași pentru pregătirea angajaților

Pentru început verifică dacă există ”fișe individuale de protecție civilă” pentru angajații companiei. Aceste documente atestă pregătirea angajaților în domeniul protecției civile. Dacă nu, iată aici un model. Această fișă se întocmește pentru toți angajații și în ea se consemnează instructajele inițiale și periodice.

Dacă ai studiat legislația (îți recomandăm să îți faci un folder dedicat, la care să apelezi când ai nevoie), următorul pas este să identifici tipurile de risc de protecție civilă din zona în care compania ta îți desfășoară activitatea.

Să dăm un exemplu: compania ta își desfășoară activitatea într-un oraș situat la câmpie, unde este un centru de depozitare a produselor petroliere. Știi că orașul a fost afectat de cutremurul din 1977. Prin apropiere trece un râu care a fost folosit la irigații, dar amenajarea hidrografică s-a degradat și au fost ani când unele străzi ale orașului au fost inundate. Compania la care lucrezi are depozite unde sunt păstrate materiale inflamabile. Din toate cele enumerate mai sus poți desprinde care sunt cele mai importante riscuri de protecție civilă și spre ce trebuie să îți îndrepți atenția în pregătirea angajaților, inclusiv a ta. Acestea sunt: cutremurele, inundațiile accidentele tehnologice și fenomenele meteo extreme (caniculă și ger, viscol).

Îți mai spunem că un eveniment de protecție civilă este însoțit de cele mai multe ori de efecte secundare. De exemplu, un cutremur va fi urmat de incendii, accidente tehnologice sau inundații. Aceste efecte secundare sunt cauzate de distrugeri la sistemele de utilități, la capacitățile de depozitare a substanțelor periculoase sau la sistemul de amenajare hidrografică.  

Dacă nu poți identifica aceste riscuri, te sfătuim să te adresezi Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență, ai cărui specialiști te vor îndruma în acest sens. Poți urma chiar un curs de specialitate, organizat de structurile de învățământ ale IGSU.

Instructajul introductiv la locul de muncă

Deși este un capitol care poate părea plictisitor, fără parcurgerea instructajelor inițiale (atât în domeniul sănătății și securității în muncă, al apărării împotriva incendiilor, cât și al protecției civile) angajații nu au voie să înceapă lucrul în companie.

Deci, imediat după angajare, noii colegi trebuie să parcurgă un instructaj și în domeniul protecției civile, care să prezinte modalitățile de acțiune ale angajatului în situațiile deosebite care pot afecta locul în care își desfășoară activitatea. Acest instructaj se împarte într-unul introductiv general (de 8 ore) și unul specific locului de muncă (de 2 ore). Ambele instructaje sunt consemnate în Fișa de instructaj în domeniul situațiilor de urgență / protecție civilă. Ambele instructaje sunt făcute de responsabilul cu protecția civilă, de aceea este indicat ca informațiile să nu se repete în cele două.

Fiind un instructaj care conține multe informații, te sfătuim să  prezinți pe scurt datele cuprinse în material și să îl transmiți celui instruit spre studiu individual, folosind diverse moduri pentru a sublinia pasajele care sunt foarte importante (font bolduit sau colorat diferit sau casete de text cu fond colorat). De asemenea, importantă este și folosirea listelor cu folosirea marcatorilor. Poți face materialul sub forma unei prezentări Power Point, incluzând și imagini elocvente. În definitiv, chiar dacă acest material va necesita ceva timp pentru elaborare, gânește-te că va fi de folos colegilor tăi.

Instructajul periodic

De multe ori i-ai auzit pe colegi spunând că nu au timp pentru alte instructaje, că oricum nu înțeleg și nu rețin nimic din materialele primite, că sunt prea stufoase și pline de termeni tehnici, etc.

Atunci, ce e de făcut?

Poți începe prin stabilirea unor subiecte care să fie cuprinse în instructaj. Dacă locul unde îți desfășori activitatea este într-o zonă unde se pot produce evenimente de protecție civilă pe tot parcursul anului (de exemplu, cutremure), este recomandabil  ca subiecte referitoare la acestea să figureze în fiecare instructaj.

În afară de acestea, pune în instructaj unul sau două subiecte legate de sezon (de exemplu, furtunile sau canicula pentru sezonul cald, ninsorile abundente ori gerul pentru sezonul rece)

Vă recomandăm să faceți instructajele periodice în Power Point, fără mult text, cu enumerări, grafice, fotografii și linkuri către clipuri video specifice protecției civile. Folosiți informații din surse oficiale, de preferat de pe site-urile Inspectoratelor pentru Situații de Urgență.

Iată câteva exemple de clipuri pe care le puteți folosi în instructaje:

Cum să ”ajungi” cu instructajele la colegi

Noi credem că ai avea mai multe șanse dacă ai ”pregăti” colegii printr-un mail prin care să le spui că în atașament vor găsi un scurt material, care le va fi de folos pentru protecția proprie în situațiile menționate în instructaj și vor avea și un link către un scurt videoclip.

Vorbește și cu șefii de departamente, pentru a-i determina să ”rupă” 5 minute din program pentru a parcurge împreună cu echipele lor instructajul. Amintește-le și că acestea trebuie consemnate în fișele individuale.

Exerciții de alarmare publică

Cu o anumită periodicitate (poți afla data exactă de la inspectoratul local pentru situații de urgență) structurile locale desfășoară exerciții de alarmare publică folosind codurile sonore stabilite pentru fiecare dintre evenimentele de protecție civilă.

Poți folosi aceste prilejuri pentru a transmite un scurt mail tuturor colegilor cu câteva cuvinte despre semnalele sonore transmise prin sistemul de alarmare publică și despre ce ar trebui să facă dacă nu ar fi un exercițiu, ci o situație reală.

Exerciții de alarmare organizate de companie

Cel puțin o dată pe an în companie trebuie organizat un exercițiu de protecție civilă. Acesta poate fi asociat cu un exercițiu de apărare împotriva incendiilor.

Ce trebuie să faci pentru asta?

Începe prin a face un proiect al activității, arătând ce rezultate aștepți prin desfășurarea lui, accentuând faptul că scopul principal al unui astfel de exercițiu este de a forma la angajați deprinderi de autoprotecție, de gestionare a unor astfel de situații și de acordare a ajutorului în caz de nevoie.

Exercițiul trebuie să cuprindă situația, etapele de desfășurare, timpul alocat fiecărei etape,  modul de realizare a comunicării pe tot parcursul exercițiului, locuri  și momente cheie, precum și modalități de evaluare a rezultatelor. Trebuie să ții seama și de logistica exercițiului.

Pentru pregătirea unui astfel de exercițiu poți lua legătura cu inspectoratul local pentru situații de urgență.

Anunță data punerii în practică a exercițiului. Vorbește cu șefii de departamente și anunță-i că va avea loc exercițiul, dar și că ei sunt responsabili pentru echipele pe care le conduc. Transmite tema exercițiului.

Transmite semnalul de începere a exercițiului și urmărește desfășurarea acestuia. Dacă lucrezi într-o companie mare, poți organiza astfel de exerciții pe departamente sau locații. Trebuie să poți urmări desfășurarea acestuia și nota modul de parcurgere a tuturor etapelor, precum și greșelile făcute de angajați.

Și acum – rezultatul!

La finalul exercițiului comunică-le participanților dacă exercițiul și-a atins scopul și că vei prezenta ulterior analiza exercițiului.

Chiar dacă ajungi la concluzia că analiza exercițiului trebuie să fie amănunțită, colegilor prezintă-le doar care au fost părțile la care s-au descurcat bine și cele la care mai trebuie să lucreze, într-un mail cât mai concis. Nu uita să le mulțumești pentru participare!

Poți asocia startul exercițiului de alarmare a colegilor cu un exercițiu de alarmare publică.

În încheiere

Îți mai spunem că, din punctul nostru de vedere, activitatea de HR te va ajuta să te descurci ca responsabil cu Protecția Civilă în compania ta. Folosește tehnicile de comunicare, acordă feedback constructiv și transmite sau susține prezentări adecvate și vei avea satisfacții nu numai în domeniul HR, ci și al protecției civile.

Pentru a nu te face să ocolești subiectul, acum, la sfârșitul articolului, când ai aflat ce însemnă ”Protecție Civiă”, nu înșirăm mai jos toată legislația aplicabilă în domeniul protecției civile, ci îți dăm un link către această legislație.

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu