fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Securitatea și sănătatea în muncă, mai cunoscută ca SSM, face parte, vrem – nu – vrem, și din viața noastră, a celor care lucrăm la HR.

În fiecare zi de muncă, fie că o conștientizăm sau nu, fie că lucrăm într-o companie privată mare, într-o organizație de stat sau într-o IMM, ne organizăm activitatea respectând rigorile impuse de legislația SSM.

Despre SSM s-au scris și se vor scrie multe, mai ales de către cei pentru care SSM-ul este domeniul principal de activitate. Și, mai ales că, dacă ați consultat vreodată domeniul legislativ ca coordonează SSM, ați văzut cât de… bogat în conținut este.

De aceea ne dorim să privim SSM-ul din perspectiva unui angajat al departamentului HR și din perspectiva managerului acestuia.

Responsabilul cu SSM și instructajele

Trebuie să spunem la început că, toate condițiile de muncă sunt monitorizate de responsabilul cu SSM, persoană cu pregătire de specialitate și atestate, invizibil în majoritatea timpului pentru noi ceilalți angajați. Apare doar semestrial, amintindu-ne că trebuie să parcurgem, sub semnătură conform legislației în vigoare, instructajul periodic.

Cu toate că nu știm prea multe despre el, despre ”responsabilul cu SSM-ul”, acesta știe multe despre locul nostru de muncă, despre condițiile în care ne desfășurăm activitatea și, prin intermediul fișelor individuale de instructaj în domeniul SSM, știe câte ceva despre fiecare dintre noi.

Vă amintiți că la angajare ați parcurs un instructaj introductiv general SSM în care v-au fost prezentate condițiile de muncă din organizație și potențialele pericole care pot apărea în desfășurarea activităților? Toate acestea au fost ”inventariate” pentru a vi le face cunoscute, de către responsabilul cu SSM, după un algoritm stabilit de legislația națională în vigoare.

Imediat după instructajul introductiv general ați parcurs, fiecare dintre voi, un instructaj SSM specific locului de muncă, prezentat de șeful de birou sau de departament, deci, de șeful locului de muncă.

Știți despre ce vorbim dacă și voi conduceți un loc de muncă, dacă aveți o funcție de management. De fiecare dată când aveți angajați noi, responsabilul cu SSM vă face o vizită și vi-i ”răpește” pe noii veniți pentru o zi (8 ore durează instructajul introductiv general în domeniul SSM). Apoi vă reamintește că va trebui să prezentați și voi, tot pe parcursul a 8 ore, regulile de SSM care se aplică pentru locul de muncă pe care îl conduceți.

Ne trebuie SSM la HR?

Sigur, veți spune, lucrăm la HR, ce putem spune în 8 ore despre regulile de sănătate și securitate în muncă? Doar ne desfășurăm activitatea la birou! Totuși, sunt multe amănunte legate strict de locul nostru de muncă, cu care v-ați obișnuit, dar care pot fi factori care să afecteze securitatea și sănătatea în muncă, dacă angajații nu le conștientizează sau nu le știu. De exemplu, copiatorul din birou, care are o procedură specifică de încărcare cu hârtie, sau fereastra care are o cursă de deschidere pe verticală mai mare și vă poate lovi, ori sistemul centralizat de climatizare, care este reglat la o anumită temperatură, care poate afecta sănătatea anumitor angajați.

Deci, vă recomandăm să acordați maximă atenție acestor instructaje, și din perspectiva angajatului nou venit în organizație, dar și din perspectiva managerului.

Regulile de SSM dintr-o organizație trebuie cunoscute de toți angajații săi și trebuie aplicate începând cu momentul în care aceștia pleacă spre serviciu și până se întorc acasă. În primul rând pentru păstrarea stării de sănătate a angajaților, dar, în aceeași măsură, pentru prevenirea accidentelor de muncă. Aici trebuie să amintim că este foarte importantă completarea de către fiecare angajat a adresei de domiciliu, cât și a traseului pe care acesta îl parcurge la și de la serviciu zilnic. Actualizarea acestor date este obligația managerului departamentului, pentru fiecare dintre angajații din echipa sa de care răspunde direct.

Servicii private de SSM

În ultimul timp au apărut companii care asigură servicii integrate de SSM. Acestea asigură atât identificarea și inventarierea factorilor de risc privind activitățile organizației și modalitățile de desfășurare a lucrului în aceste condiții, cât și instruirea angajaților, de la top management până la cel mai nou venit în organizație, ca angajat sau în calitate de colaborator.

Aici intervine rolul departamentului HR. Va trebui să anunțați compania care asigură serviciile SSM pentru organizația voastră că, începând cu data de… veți avea noi angajați. Și mai mult decât atât, va trebui să urmăriți ca aceștia să parcurgă instructajele introductive.

SSM în proiectele HR

O altă responsabilitate ce vă revine în calitate de manager al departamentului HR este să vă asigurați că, în proiectele pe care le coordonați sau le inițiați la nivelul companiei voastre, este nevoie să aveți și o secțiune de instruire a angajaților participanți în domeniul SSM.

De exemplu, în momentul în care puneți în practică prin intermediul companiei un proiect CSR de plantare de copaci, va trebui să îi instruiți pe colegii participanți despre pericolele și accidentările care pot apărea la mânuirea uneltelor de săpat sau la riscurile generate de terenul în care va avea loc activitatea.

La organizarea unei drumeții, va trebui să îi anunțați pe colegii care vor participa, în calitate de organizator, că pe traseu vor fi anumite particularități ale drumului (de exemplu, teren accidentat), că vor fi condiții meteo care pot afecta starea de sănătate a participanților (căldură ridicată sau umiditate excesivă) sau că lungimea traseului poate pune probleme celor neobișnuiți cu drumurile lungi.

Este recomandat (noi zicem că e obligatoriu) să vă asigurați că toate informațiile care pot influența din punct de vedere al regulilor SSM orice activitate coordonată de HR, chiar în afara orelor de program, să fie transmise tuturor participanților

Alte aspecte importante din perspectivă SSM

Nu trebuie să uitați de instructajele periodice în domeniul SSM. Acestea se desfășoară de minim 2 ori pe an și, pe lângă transmiterea de noutăți legislative în domeniu, cuprind prezentări ale condițiilor de lucru din organizație. De obicei, sunt prezentate situații care au generat incidente pe linie de SSM sau despre care s-a constatat că sunt mai puțin cunoscute, inclusiv factorii respectivi și modalitățile de evitare a acestora în desfășurarea activităților viitoare.

Ce mai puteți face, chiar din perspectiva angajaților de la HR, în domeniul SSM?

Să semnalați responsabilului cu SSM existența sau apariția unui factor de risc ce nu a fost luat în considerare până în prezent în cadrul organizației. De asemenea, o acțiune pe care o puteți face și voi, dar care ar trebui făcută de toți angajații este cea de responsabilitate civică. Când spunem asta ne gândim la ”trasul de mânecă”, la atenționarea celor care, din comoditate sau din necunoaștere a condițiilor de lucru, sunt pe cale să desfășoare acțiuni care le pot pun în pericol sănătatea sau pot crea incidente din sfera SSM.

Spunem asta pentru că e mult mai ușor să fie prevenit un eveniment nedorit, decât să fie remediate urmările acestuia.

Dacă vă interesează și articole pe teme asemănătoare, vă recomandăm articolele noastre HR-ul și protecția civilă și Rucsacul de urgență.

Dacă în urma citirii articolului v-ați pus întrebări legate de cunoștințele voastre în domeniul SSM și despre particularitățile locului vostru de muncă, noi considerăm că am fost pe drumul cel bun.

Dacă aveți întrebări sau observații legate de conținut, vă rugăm să ni le transmiteți într-un comentariu. Ne dorim, la fel ca și voi să fim cât mai bine instruiți din perspectiva SSM.

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu