fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pandemia izbucnită în 2020 ne-a demonstrat, mai mult ca niciodată, că piața muncii este profund influențată de caracteristicile VUCA (Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous). A fost o perioadă de accelerare a procesului de digitalizare în cadrul companiilor, dar și al instituțiilor publice. Cetățenii de toate vârstele s-au văzut nevoiți să dezvolte noi competențe digitale și deopotrivă soft skills, pentru a se integra în societate, a munci și a supraviețui, fie că vorbim despre școala online, work from home, internet banking sau eGovernment.

Adoptare a tehnologiei în timp record

Conform unui studiu derulat în SUA de Brynjolfsson&McAffee (2011) a fost nevoie de 50 de ani pentru ca 50% din populația lumii să folosească telefonul fix și doar de 5 ani pentru ca smartphone-urile să atingă același grad de utilizare. Comparativ, conform unui studiu derulat de Digital Transformation Forum în aprilie 2020, un salt enorm de 8% realizat în doar 4 luni de pandemie a adus nivelul de utilizare al social media la 49%.

Potrivit celor mai recente statistici realizate în piață de compania Gartner (2021), 91% dintre companii au inițiat diverse forme de digitalizare în 2020. Cele mai importante trenduri strategice de creștere a digitalizării vor include hiperautomatizarea, experiența multiplă (multiexperience), democratizarea tehnologică și augmentarea umană.

Cum arată prezentul și viitorul pieței muncii

În ceea ce privește nevoia angajatorilor de skill-uri digitale, cele mai recente studii arată că:

  • 69% dintre angajatori preferă angajați cu abilități din domeniul data science (PwC, 2021)
  • 55% dintre angajatorii preocupați de digitalizare susțin că inovarea este îngreunată de o lipsă a skill-urilor esențiale în domeniul tehnologic pe care angajații ar trebui să le dețină (PwC, 2021)
  • În următorii 5 ani, piața globală va genera aprox. 149 de milioane de locuri de muncă orientate spre tehnologie (Microsoft, 2020)
  • 54% dintre angajați vor avea nevoie de o dezvoltare semnificativă de noi abilități până în 2022 (World Economic Forum, 2019)
  • Până în 2022 fiecare angajat va avea nevoie de 101 de zile de studiu (World Economic Forum, 2019)
  • 44% dintre cetățenii europeni cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani nu dețin abilități digitale de bază (Comisia Europeană, 2021)

Complementar, studii realizate în ultimii ani au previzionat înlocuirea a 14-50% dintre actualele locuri de muncă de către roboți și transformarea a 20-60% a actualelor locuri de muncă.

E bine să deții hard skills, dar nu e suficient

Deloc surprinzător, nevoia de skill-uri digitale este completată, într-o egală măsură, de nevoia de soft skills. Skill-urile soft identificate de cercetători ca fiind cele mai importante la locul de muncă includ abilitatea de a comunica, abilitatea de a lucra în echipă, motivarea, abilitatea de a rezolva probleme, nivelul de entuziasm și încrederea.

Acestea, însă, evoluează în mod constant. Pentru anul 2021 au fost introduse 10 noi soft skill-uri necesare pentru succesul la locul de muncă: auto-disciplina, rezistența la stres, abilitatea de a lucra pe cont propriu, reziliență și capacitate de depășire a obstacolelor fără sprijin, munca pe diferite fusuri orare, managementul timpului, abilitatea de auto-motivație, abilitatea de a aproxima în detaliu nevoile bugetare, abilitatea de a lua decizii rapid, abilitatea de a învăța pe cont propriu. (Online Jobs Academy, 2021)

Deci care e problema?

Având în vedere modificările constante ale nevoilor din piața muncii, angajații sau absolvenții de astăzi trebuie să se pregătească mereu pentru cerințele de mâine, fără să aibă o predictibilitate cu privire la acestea. Mai mult decât atât, ei aplică și sunt selectați de cele mai multe ori pentru locuri de muncă viitoare exclusiv în baza ultimului loc de muncă deținut și a skill-urilor lor hard, fără a lua în calcul alte meserii pentru care ar fi potriviți conform skill-urilor soft, a flexibilității, a nivelului de ambiție, a altor preocupări și chiar și a trăsăturilor de caracter.

Și soluțiile?

Prin utilizarea analizelor potrivite la momentul oportun, sectorul public ar putea crea programe dedicate unor tipuri de public țintă, prin alocare preventivă de training pentru reconversie profesională, consiliere în carieră, coaching și suport psihologic.

Printr-un parteneriat coerent între mediile academic, politic, non-guvernamental și privat, potențialul întregii forțe de muncă ar putea fi maximizat, iar fiecare cetățean ar putea fi consiliat pentru a-și dezvolta abilități relevante pentru nevoile viitoare din domeniul în care își desfășoară activitatea. O persoană nu ar mai accepta ”primul loc de muncă disponibil”, ci pe cel mai potrivit acesteia.

Adică ce pot face, concret?

Prin utilizarea unor softuri potrivite, angajatorii ar putea realiza o mapare a soft skill-urilor angajaților lor. Totul se rezolvă printr-un test de personalitate parcurs de către fiecare angajat, care durează aproximativ 30 de minute. În baza acestuia, dar și în baza detaliilor introduse de angajați în propriile CV-uri, softul creează clustere de personalități, scoțând la iveală pattern-uri.

Spre exemplu, poate observa că toți angajații din departamentul financiar au o atenție deosebită la detalii. Toți cei de la departamentul logistic au o formă mai puternică sau mai slabă de OCD. Toți cei de la sales au abilități de comunicare scrisă și verbală ieșite din comun. Apoi, să spunem că într-o echipă apare un angjat care iese cu mult din standardele de soft skills în general îndeplinite de colegii săi. Acesta poate fi cel mai puternic semnal al faptului că omul respectiv nu se află în locul potrivit. Cel mai probabil nici nu se simte confortabil în mediul de lucru, simte că nu performează și se consideră chiar incompetent.

Pasul următor ar fi o discuție cu HR-ul pentru o sesiune de consiliere în carieră și găsirea unui loc mai potrivit pentru abilitățile sale hard și soft. Și iată cum ai așezat omul potrivit la locul potrivit, totul într-o singură zi de muncă.

Bineînțeles, un astfel de soft aduce și alte beneficii, deloc de neglijat, precum:

  • O reducere cu 75% a timpului necesar procesului de angajare
  • O creștere cu 100% a retenției
  • O creștere cu 100% a gradului de diversitate în companie

Cel puțin, asta promit furnizorii pymetrics, care oferă o astfel de soluție pe piață. Și suntem siguri că nu sunt singurii furnizori pentru un astfel de soft. Tu mai cunoști și alții? Spune-ne în comentarii!

Alte articole recomandate pentru tine

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu