fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Am descoperit testul celor 16 personalități creat de cei de la Neris Analytics acum vreo 5-6 ani. Era un test interesant, gratuit dar complex, bazat pe testul de personalitate cu 16 factori al lui Cattell. Despre testul lui Cattell am învățat în facultate, mai mult în Germania, mai puțin în România. A fost un test interesant de studiat, cu rezultate reprezentative, dar nu pot să spun că m-a impresionat în mod deosebit. La vremea aceea nici testul Neris Analiytics nu mi-a dat niște răspunsuri nemaiauzite despre propria personalitate.

Ce s-a schimbat între timp?

Și de ce introducerea de mai sus este importantă? 

Pentru că ceea ce face un test să devină extrem de fidel și să dea rezultate uimitoare sunt studiile longitudinale pe care autorii testului sunt dispuși să le desfășoare. Exact acest lucru a făcut echipa de la Cambridge (Neris Analytics) începând cu 2011. A investit timp și resurse în cercetare asupra celor 16 personalități, astfel încât astăzi îți pot trimite insight-uri zilnice despre tine de genul: personalitatea ta este cea mai înclinată să citească romane SF sau Fantasy, sau personalitatea ta este convinsă că lucrează foarte bine sub presiune, dar nu este așa

Cunoaște-ți echipa!

De aproape două luni, noi suntem foarte entuziasmați de acest test și descoperim informații noi unii despre ceilalți în fiecare zi. Pe site-ul celor de la 16PF îți poți crea un profil unde afli informații și studii noi despre propria ta personalitate în fiecare zi. Ți-am spus, oamenii chiar fac studii serioase de ani de zile!

Hai să îți prezentăm pe scurt cele 16 personalități.

Cele 16 personalități

Personalitățile sunt întâi împărțite în 4 categorii mai mari: Analysts, Diplomats, Sentinels și Explorers. De exemplu, în echipa noastră suntem doi diplomați și o santinelă. 

Analiștii sunt personalități intuitive, gânditoare cunoscute pentru că excelează prin rațiune, imparțialitate și intelect superior.  Din grupul exclusivist al analiștilor fac parte arhitecții, logicienii, comandanții și debater-ii.  

Diplomații sunt intuitivi și focusați pe emoții. Sunt apreciați pentru empatia de care dau dovadă, pentru skill-urile diplomatice și pentru idealismul lor plin de pasiune. Din grupul entuziast al diplomaților fac parte avocații, mediatorii, protagoniștii și militanții

Santinelele observă lumea din jurul lor și o cântăresc. Sunt renumiți pentru simțul lor practic și pentru atenția pe care o acordă ordinii, siguranței și stabilității. Din grupul realist al santinelelor fac parte logisticienii, apărătorii, executivii și consulii

Exploratorii observă lumea și o cercetează în căutare de comori. Sunt cunoscuți pentru spontaneitate, ingeniozitate și flexibilitate

Probabil că deja ai început să presupui din care categorie faci tu parte și din care categorii fac parte partenerul, părinții, colegii și vecinul cu bormașina de la 3. Ei bine, cele 4 categorii sunt doar vârful aisbergului. Testul tratează în profunzime fiecare dintre cele 16 tipuri de personalitate. 

Îi vom lăsa pe experții de la Neris să-ți povestească pe larg despre fiecare dintre ele, iar noi o să ne concentrăm pe comportamentul celor 16 personalități când vine vorba de lucrul în echipă. 

Pentru început, iată cum se comportă cele 16 personalități la o ședință Happy Hour pe Zoom: 

Cele 4 litere sunt un mister? Ți le descriem pe toate mai jos, în contextul relațiilor de la birou:

Arhitectul - INTJ

Scop profesional: oriunde s-ar afla în carieră își urmăresc scopurile profesionale impuse de standarde proprii. Dacă se poate spune despre un tip de personalitate că are standarde ridicate pentru propria persoană, aceia sunt cu siguranță arhitecții.  

Arhitecții sunt firi independente și chiar în poziții entry level au tendința de a confrunta autoritatea. Coșmarul acestei personalități este un șef pasionat de micromanagement și de ședințe lungi, care insistă pentru respectarea unor reguli inutile și care își evaluează subalternii în funcție de cât de mult îi place și nu în funcție de meritele fiecăruia. Se pare că un ”arhitect” ar avea o viață destul de grea lucrând la stat. De aceea, de cele mai multe ori alege companii în care poate să inoveze în libertate. 

Fără prea mare respect pentru autoritate, mai ales pentru un manager pe care îl respectă, îi este foarte greu să se abțină și să nu-i ofere feedback ”constructiv” șefului său, iar uneori să-l critice pur și simplu. 

Arhitecții nu sunt cei mai mari fani ai lucrului în echipă. Urăsc exercițiile de team building și activitățile de socializare. Nu suportă să lucreze împreună cu colegi care se pierd în detalii, sau cu colegi pe care nu îi respectă. Fac treabă minunată pe cont propriu, însă în echipe mici, formate din oameni în care au încredere, capacitatea lor de brainstorming poate depăși toate așteptările. 

Poate vei fi surprins, dar arhitecții pot fi lideri minunați. Sunt șefi care nu țin neapărat să afișeze autoritate și care îi tratează pe subalterni ca pe egalii lor. Promovează un mediu de creștere și inovare, încurajând angajații să gândească independent și chiar așteptând asta de la ei. Angajații care au nevoie de îndrumare se vor simți inadecvat lângă un astfel de manager. Răsplătesc proactivitatea și performanța. Nu sunt ușor de periat și nici nu apreciază astfel de tactici. 

Logicianul - INTP

Logicienii iubesc un job în care se simt stimulați intelectual, sunt liberi să își urmeze ideile și au oportunitatea de a rezolva puzzle-uri dificile. Deși de obicei strâmbă din nas la gândul de a lucra în echipă, acesta este modul lor cel mai eficient de lucru. Pentru că trăiesc mai mult în capul lor, vin cu idei și insight-uri mai rapid decât își pot da seama ce să facă cu ele. De multe ori se simt iritați atunci când managerii sau coechipierii le cer să încetinească și să își expună pe larg ideile, însă pe termen lung, astfel de colegi pot fi secretul succesului unui logician. 

Logicienii au multe skilluri, dar să ducă un proiect la bun sfârșit nu este neapărat unul dintre ele. Au nevoie de libertate, însă de multe ori nu reușesc să și-o câștige în fața managerului pentru că amână proiectele care i se par neinteresante/plictisitoare la nesfârșit. Are nevoie de mai multă responsabilizare și management al timpului. 

Logicienilor le place să fie manageri, pentru că în sfârșit pot delega sarcinile administrative, iar ei se pot ocupa de proiectele care le stârnesc curiozitatea și interesul. Sunt șefi destul de permisivi, însă se așteaptă de la subordonați să le înțeleagă insight-urile pe loc și să răspundă cu aceeași viteză. Cu puțină experiență, managerii logicieni descoperă că dacă alternează critica și cu laude + încurajări, pot ridica moralul echipei și pot obține rezultate mai bune. 

Comandantul - ENTJ

Comandanții se simt la locul de muncă în habitatul lor natural. Eficiența și stilul clar de comunicare sunt apreciate, capacitatea de leadership admirată, iar abilitatea de a face lucrurile pur și simplu să se întâmple este invidiată. Problema? Orice poziție care nu oferă putere de decizie și comandă este nedorită. 

Ca subordonați, au nevoie de un management participativ și constructiv pentru a fi motivați. Sunt sociabili, le place să lucreze în echipe, unde împărtășesc idei și critici. Fiind lideri naturali, au tendința de a ocupa poziții de coordonare chiar și în cadrul unei echipe. Comandanții iubesc să lucreze împreună cu egalii lor, însă ceilalți trebuie să demonstreze că le sunt egali. Un coleg perceput ca mai puțin competent nu va primi din partea comandantului decât condescendență și aroganță. 

Ca manageri sunt încrezători și comunicatori carismatici. Ceea ce comunică este o singură strategie: să rezolve lucrurile cât mai eficient și la standarde cât mai înalte. În timp ce acest scop are darul să motiveze subalternii, el este în primul rând un scop. Astfel, angajații care demonstrează că nu pot ține pasul, sunt leneși, sau au tendința de a înainta lucrări executate mai puțin eficient vor ști cu siguranță că nu au impresionat cu nimic. Singurul mod de revenire: să facă lucrurile eficient, la timp. Singura alternativă este să găsească alt manager de impresionat, în altă parte. 

Debater - ENTP

Debater-ii au așteptări foarte clare de la un loc de muncă, însă așteptări greu de îndeplinit. Nu sunt mari fani ai ierarhiei și din orice poziție s-ar afla așteaptă de la coechipieri, indiferent de poziție ierarhică să contribuie cu păreri și dezbateri, soluții și idei. Debaterii știu ce caută și astfel ocolesc cu succes instituțiile strict ierarhice, unde nu s-ar simți deloc în largul lor.

Ca subordonați, dinamica descrisă mai sus este vizibilă. Nu au nici o problemă în a-și contrazice managerul atunci când au o idee mai bună. Atunci când ceva poate fi făcut mai bine, totul se reduce la acest lucru. Nu urasc nimic mai mult decât ședințele în care prima idee a fost acceptată, însă 10 minute mai târziu tot biroul o critică. Nimeni nu a spus nimic de teamă ”să nu facă valuri”. Debaterii acceptă cu plăcere critica, atât timp cât are logică și este orientată către performanță. Problema apare atunci când este sarcina lui să implementeze ideile managerului și să se ocupe de detalii și de muncă rutinieră. Nimic nu îi displace mai mult. Mintea lui are nevoie de probleme complexe și proiecte diversificate. Colaborările cu debaterii sunt dificile, însă nimeni nu poate nega că sunt profitabile. 

Deși debater-ul nu caută rolul de manager, este cel în care se simte cel mai confortabil. Își poate da frâu liber nevoii de dezbatere fără constrângerea unui șef ierarhic. Sunt manageri deschiși și flexibili, dar așteaptă aceeași gândire liberă din partea celorlalți. Acest lucru poate duce la haos și la neînțelegeri, însă debaterii au și capacitatea de a vedea care idee are cel mai mare potențial. Provocarea pentru debater este să se focuseze, fiindcă are tendința să sară de la un proiect la altul, înainte ca echipa pe care o conduce să aibă timp să lucreze cu atenție toate detaliile. 

Avocatul - INFJ

Avocatul are nevoie să găsească un sens personal la locul de muncă. Are nevoie să știe că ceea ce face îi ajută pe ceilalți, iar lui îi oferă un sentiment de creștere personală. Creativitatea îi permite, însă, să se integreze în orice fel de condiții de lucru. 

Este cooperant, sensibil și independent. Ca subordonat, tinde să graviteze către manageri deschiși la minte, care îl pot face să se simtă ascultat. Pentru că avocatul tinde să acționeze din convingere, criticarea convingerilor lui nu este o strategie bună, mai ales dacă nu este o critică bine fundamentată. Un mare minus motivațional pentru avocați sunt regulile stricte, structurile formale și sarcinile rutiniere. Vestea bună este că acești oameni sunt perfect capabili să facă fațăunui mediu de lucru mai puțin ideal și unui manager nepriceput. Deși sunt calzi și ușor de abordat, avocații sunt totuși introverți și preferă mai degrabă să lucreze singuri, urmându-și propriile scopuri, în felul lor. 

Ca manageri, depun mult efort să îi ajute pe ceilalți să simtă că au putere, că au un cuvânt de spus. Asta nu înseamnă că sunt manageri relaxați. Se așteaptă ca subordonații lor să fie riguroși, motivați, de încredere și mai ales onești. Dacă angajații nu mențin aceste norme, avocații observă cu ușurință. Corecți și empatici, avocații se mândresc cu faptul că pot identifica punctele forte ale membrilor echipei lor. Au standarde morale înalte și nu suportă angajații care nu își respectă valorile. Atât timp cât simte că valorile lui sunt aliniate cu valorile echipei, va depunde tot efortul pentru ca membrii ei să se simtă prețuiți și împliniți. 

Mediatorul - INFP

Mediatorii au nevoie ca munca lor să aibă un sens personal. În orice poziție ierarhică s-ar afla, încearcă să cultive o conexiune emoțională și morală cu ceea ce fac. Caută tot timpul confirmarea că activitatea lor ajută alți oameni într-o formă sau alta. Nevoia de a deservi colorează modul în care personalitatea lor răspunde la autoritate. 

Ca și colegi, mediatorii sunt loiali, optimiști și grijulii. Se mândresc cu faptul că sunt corecți și fac ceea ce trebuie făcut în orice împrejurare. Se simt mulțumiți atunci când le fac pe plac celorlalți, indiferent dacă sunt șefi sau clienți. Mediatorii se simt motivați atunci când au ocazia să se gândească la moduri în care îi pot ajuta pe alții, nu la liste și tabele. Creativitatea și capacitatea lor de insight le permit să renunțe la moduri învechite de a face lucrurile. Însă, au nevoie să beneficieze de deadline-uri și așteptări clare pentru a rămâne pe cursul stabilit. Altfel, mediatorii au tendința de a rămâne prinși în procrastinare și de a trece de la o idee la alta, în loc să bifeze task-uri de pe listele lor. 

Ca și colegi, mediatorii pot deveni lipiciul care apropie mediul de lucru. Deși vocea lor nu este cea mai puternică, sunt admirați adesea pentru insight-uri, iar colegii vin în mod regulat să le ceară sfaturi. Plăcuți și cu suflet bun, mediatorilor nu le plac conflictele de la birou, dramele și politicile ascunse. Când un coleg are nevoie de ajutor, mediatorii ajută fără să aștepte nimic în schimb. 

Ca manageri, mediatorii sunt printre personalitățile cu probabilitatea cea mai mică de a vrea să pară că sunt șefi. Își respectă angajații ca pe ființe umane cu toate drepturile, nu ca pe simpli muncitori. În loc să ia singuri decizii, liderii mediatori își întreabă subordonații despre ceea ce cred și doresc ei. În general, mediatorii nu fac micromanagement. Consideră că este responsabilitatea lor să își susțină angajații, nu să le spună cu exactitate ce să facă și când să facă. Provocarea șefului mediator este să stabilească limite, să evidențieze ineficiențele, să ofere critică, chiar când este necesară. Uneori acești manageri au nevoie să fie stricți, pentru binele echipei.

Protagonistul - ENFJ

Protagoniștii sunt inteligenți, calzi, idealiști, carismatici, creativi, sociabili….Cu astfle de calități, au succes în multe roluri, indiferent de mediul în care nimeresc sau de poziția pe care o ocupă în ierarhie. Mai mult, sunt pur și simplu oameni ușor de plăcut, ceea ce înseamnă că se descurcă bine oriunde trebuie să colaboreze cu alți oameni. 

Ca subordonați, de cele mai multe ori se subestimează, însă în cel mai scurt timp reușesc să își impresioneze managerul. Învață repede și excelează la multi-tasking, iar în cel mai scurt timp obțin multiple responsabilități cu care jonglează cu voioșie. Sunt muncitori, de încredere și gata să ajute. Acest lucru poate fi o sabie cu două tăișuri, fiindcă unii manageri au tendința de a supraaglomera protagonistul cu sarcini extra. Pentru că urăște conflictul și vrea să mențină impresia managerului și mediul de lucru pașnic, va accepta sarcinile suplimentare. 

Ca și colegi, au calitatea de a crea echipe funcționale, unde toți participanții simt că își pot împărtăși deschis părerile și pot ajunge la soluții win-win. Pentru că sunt sensibili la problemele celorlalți, din păcate ajung de cele mai multe ori să ducă în brațe nevoile și nemulțumirile colegilor. 

Deși perfect competenți ca și subordonați, adevărata chemare a protagoniștilor este cea de manager de echipe. Aici capacitatea lor de insight și de comunicare inspirațională, combinată cu sensibilitatea pentru problemele celorlalți pot străluci. Ca lideri, protagoniștii își combină skill-urile de recunoaștere a motivațiilor personale cu carisma personală nu doar pentru a-și împinge echipa înainte, ci pentru a convinge echipa să își dorească să împingă înainte. Uneori se pot coborî la tehnici de manipulare, în loc să adopte confruntarea directă, însă scopul protagonistului este întotdeauna să facă ceea ce și-a propus, iar toată lumea să fie mulțumită cu rolul jucat și cu rezultatele pe care echipa le-a obținut.

Militantul - ENFP

Militantul caută două lucruri la un loc de muncă: șansa să exploreze noi idei și șansa de a le explora alături de oameni la fel de pasionați ca el. Motivația aceasta transpare oriunde s-ar afla în ierarhie, deși mai mult decât orice altă personalitate, militantul ar prefera să nu existe ierarhie. Sunt oameni calzi, creativi și cu o gândire flexibilă, excelenți ascultători. Dacă aceste calități le sunt recunoscute de către manageri, se vor putea baza oricând pe militanți să inoveze și să crească moralul echipei. 

Sunt orientați spre creștere și își impresionează managerii prin creativitate și adaptabilitate. Au o mare nevoie să nu fie micromanageriați, fiindcă altfel se stresează destul de ușor. Însă, un pic de management direct este de mult eori necesar, pentru că au tendința să își mute foarte repede atenția de la un proiect la altul. Odată ce un proiect devine familiar, au tendinția să se plictisească și să caute ceva nou de cucerit. Dacă managerul reușește să susțină un spirit de mentor și camarad în acest proces, va găsi în militant un contributor devotat. 

Ca manager, militantul continuă să se comporte ca și coleg, crează prietenii și își folosesc popularitatea pentru a inspira și motiva, adoptând rolul de lider și lucrând alături de colegii lui, mai degrabă decât țipând din spatele biroului. Cred cu tărie în motivația intrinsecă, în lucrurile făcute de dragul lor, nu din teama de un sistem format din recompense și pedepse. Problemele apar atunci când au de-a face cu subalterni cu nevoie de ghidare, care își doresc sarcini și termene clare. De asemenea, pot apărea probleme când este nevoie să fie aplicată o pedeapsă. Totuși, capacitatea extraordinară de comunicare a militantului va străluci de fiecare dată și îl va ajuta să se adapteze la nevoile echipei. 

 

Vei putea citi despre cum se comportă celelalte 8 personalități la birou în partea a II a a articolului, împreună cu câteva lucruri amuzante despre fiecare dintre ele (vei putea să râzi de/cu colegii tăi – în funcție de personalitatea ta și a lor :))

Până atunci te invităm să îți faci si tu testul de personalitate, pe care probabil că îl aștepți cu nerăbdare!

Iată mai jos alte câteva articole pe care ți le recomandăm, dacă ți-a plăcut acest articol: 

Cum să-i faci față unui șef dominant

Cum să stai de vorbă cu managerul greu de abordat

De ce sunt angajații tăi neimplicați

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu