fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Toată lumea vorbește despre coordonarea și motivarea oamenilor în echipe, dar tu simți că e imposibil să aplici majoritatea acelor idei. Coordonezi o echipă foarte mare, de 50-100 de oameni. Nu au o muncă zilnică de birou, studii superioare sau un nivel de inteligență și creativitate foarte ridicat. Dar asta e realitatea muncii voastre! Sunt toți în responsabilitatea ta și trebuie să îi coordonezi și motivezi în mod eficient.

În fiecare zi cineva pare să aibă o problemă. Vizite la doctor, divorțuri, copii bolnavi, școală online, rate la bancă. Le-ai văzut pe toate – povești de iubire înfiripate și destrămate sub ochii tăi, la crize de gelozie, bătăi, oameni sub influența alcoolului care consideră că sunt apți de muncă, oameni care plâng în toaletă pentru că nu găsesc o cale de a trece peste problema pe care o au și lista poate continua. Ce mai? Ai putea scrie o carte! Te trezești în fiecare dimineață și te întrebi ”azi ce o să mai fie?”.

Azi te vom ajuta pe tine, dragă manager cu multe suflete în responsabilitate! Ne-am pus în locul tău, am făcut un pic de cercetare pe subiect și iată ce am descoperit.

1. Împrumută tactici de la profesori

Cele mai bune tactici care se aplică în cazul echipelor numeroase din zona blue collar provin din sfera învățământului. Managerul, la fel ca un profesor, trebuie să găsească un echilibru între nevoile grupului și nevoile indivizilor. Și profesorii au de-a face uneori cu sute de studenți în aceeași sală pe care trebuie să-i motiveze, să-i ghideze și să-i învețe. Deci iată ce poți face, concret:

  • Învață numele tuturor. Nu contează cât de greu îți este, e important să cunoști numele fiecărui membru al echipei tale.
  • Reține minime detalii despre viața personală a fiecăruia. Contează foarte mult să îți poți întreba membrul echipei, de exemplu, ce mai face Ioana, fetița lui de 6 ani, sau ce mai face Denisa și când trebuie să nască. Scurte întrebări despre familiile lor din când în când le va demonstra că îți pasă de ei și că că ești abordabil.
  • Fii mentor/sfătuitor. Dacă devii abordabil, cât de curând ei vor veni la tine să îți ceară sfaturi. ”Șefu, am găsit o casă și nu știu dacă să mă bag la rate pe 30 de ani sau nu. Tu ce zici?”. ”Șefu, am o mare problemă! Nu pot să o conving pe fie-mea să renunțe la ideea de a pleca la facultate departe de casă. Ce-i trebuie ei lumea largă când are familia lângă ea?” Atenție mare însă să impui limite de timp. E posibil să cazi în capcana consilierilor individuale și să uiți imaginea de ansamblu: să nu mai ai timp să coordonezi echipa.
  • Nu acorda prea multă atenție acelorași oameni. Altfel, vei crea invidii și vei lăsa impresia că ai doar un cerc de favoriți.

2. Încurajează cooperarea

Cu cât colegii tăi cooperează mai bine, cu atât vor primi sprijin unii de la ceilalți, iar asta te va degreva de multă muncă. Pentru asta însă, trebuie să îi încurajezi să lucreze ca o echipă.

  • Nu le oferi răspunsuri imediat. Indică-le, în schimb, câte un coleg care știe cu siguranță răspunsul la întrebarea lor, explicând că respectivul e un adevărat expert și îl va ajuta foarte bine.
  • Încurajează-i să-și expună opiniile și să-și acorde feedback reciproc fără a permite aprecieri jignitoare sau descurajatoare la adresa celorlalți colegi. Astfel, își vor putea dovedi unii altora cunoașterea pe anumite subiecte, câștigând respect și autoritate în fața grupului
  • Creează echipe pentru a lucra la diverse activități. Învață-i să se bazeze pe coechipieri, să construiască pe diversitatea și complementaritatea competențelor fiecăruia dintre ei.

3. Recunoaște și folosește abilitățile liderilor informali

Fiecare grup are lideri informali. Trebuie doar să-i recunoști și să folosești talentul și influența lor pentru a convinge, învăța și transmite idei. Ai nevoie de ei, pentru că nu poți face toată munca singur. Acordă-le doar câteva atribuții care îi fac mai speciali, cere-le ajutorul și vei vedea că în curând vei avea adjuncți care te vor degreva de foarte multă muncă.

4. Furnizează feedback prompt

Cu cât feedback-ul este mai rapid cu atât comportamentele se vor corecta înainte de a deveni obiceiuri, iar comportamentele bune vor fi realizate și mai bine, fiind confirmate.

Atenție însă! Nu uita următoarele reguli de aur ale feedback-ului:

  • acordă feeback pozitiv în public și feedback negativ în privat
  • nu te referi la persoane, ci la comportamente
  • oferă feedback-ul cu intenții bune. Oamenii te vor aprecia atunci când, chiar dacă îi critici, simt că o faci pentru binele lor.

5. Fii ferm și corect

Atunci când coordonezi un număr mare de oameni e clar că trebuie să fii ferm cu ei. Nu poți lua doar decizii bazate pe brainstorming și colaborare. Nu poți negocia la infinit realizarea turelor, spre exemplu, în funcție de doleanțele fiecăruia. În general, trebuie să ai o atitudine fermă, în care să știe că sunt unele limite peste care nu pot trece. Spre exemplu, dacă stabilești un termen limită pentru îndeplinirea unei activități, cu toții trebuie să înțeleagă că acesta nu poate fi depășit.

La rândul tău însă, trebuie să dai dovadă de foarte multă corectitudine care vine la pachet cu fermitatea:

  • Așa cum insiști ca oamenii să vină la timp, insistă și să plece la timp pentru a le oferi echilibru între muncă și viața privată
  • Insistă ca angajații care lipsesc să recupereze targeturile într-o anumită perioadă după ce revin, pentru a compensa efortul suplimentar pe care colegii lor l-au depus în lipsa lor
  • Acordă diverse beneficii care nu sunt suficiente pentru toți printr-un sistem concurențial, bazat pe performanță. Asigură-te că le comunici tuturor foarte clar condițiile de acordare a beneficiilor, astfel încât ei să știe exact ce au de făcut pentru a le îndeplini.
  • Comunică verbal și în scris așteptările de la indivizi și echipe și revino la respectivele așteptări de fiecare dacă când este cazul.
  • Formulează indicatori de performanță suficient de provocatori/ambițioși, dar nu într-atât încât să fie imposibil de atins. Include membrii echipei în discuția de stabilire a respectivilor indicatori, astfel încât aceștia să fie parte din decizie și să și-i asume.
  • Explică în mod clar penalizările pentru depășirea termenelor sau pentru diverse abateri și aplică-le în mod corect tuturor.

6. Ajută-i să se autodepășească

Ajută-ți colegii să devină cea mai bună versiune a lor, împingându-i în mod constant să-și depășească limitele. Sentimentul de evoluție e cel mai bun factor motivator și nu o spunem noi, ci psihologii. Gândește-te la jocurile video. Creează dependență pentru că te ajută să evoluezi constant, oferindu-ți provocări din ce în ce mai grele. În același timp însă, sărbătoresc fiecare mic succes, lucru care generează eliberarea de endorfine. Folosește aceste principii (provocări din ce în ce mai mari și recunoașterea constantă a evoluției) și vei avea cea mai motivată echipă!

7. Oferă câte ceva pentru fiecare

Nu uita că oamenii sunt diferiți. Prin urmare, îi motivează lucruri foarte diferite. Unii își doresc mai mult timp pe care să-l petreacă alături de familie. Alții își doresc mai multe ore suplimentare pentru a câștiga mai mulți banii. Alții își doresc să iasă din rutină sau să primească noi provocări. Unii au nevoie de validare și o vorbă bună din partea ta. Sau își doresc să vadă că înseamnă mai mult decât ”forță de muncă” pentru angajatorul vostru și că sunt ajutați atunci când au o problemă personală gravă. 

Talentul tău constă în jonglarea între toate aceste modalități de motivare, astfel încât să-i oferi fiecăruia ceea ce-și dorește cel mai mult. Poți face asta în mai multe moduri, unele mai simple altele mai complexe:

  • Poți purta câte o discuție cu fiecare pentru a afla ce-l motivează cel mai tare.
  • Poți împărți un chestionar cu o listă de lucruri din care fiecare să bifeze 3 pe care și le doresc cel mai mult. Faci apoi un tabel cu numele fiecăruia și opțiunile sale și așa vei avea o hartă a elementelor de motivare specifice fiecărui membru al echipei. 

Poți să-i încurajezi să parcurgă testul celor 16 personalități (e gratuit pe internet și completarea răspunsurilor la întrebări durează aprox. 20 de minute)  și apoi să-ți spună fiecare ce personalitate are. Vei dobândi astfel o cunoaștere extraordinară cu privire la punctele lor forte și slabe, la temeri, dorințe, atitudini și multe altele pe care le vei putea utiliza cu succes în management. Găsești mai multe informații despre subiect în articolele noastre pe această temă aici, aici și aici.

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu