fbpx
Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

În acest articol ne-am propus să vorbim despre organizarea la birou a unui workshop de educație financiară, ca prim pas în administrarea eficientă a bugetului propriu.

Știm cu toții cât de important este să nu ai grija financiară a zilei de mâine, atât din punct de vedere personal, cât și din perspectiva managerului unui colectiv. De ce spunem asta? Pentru că un angajat care este îngrijorat din punct de vedere financiar de ziua de mâine, nu este un angajat eficient.

Cu toții am întâlnit colegi care terminau banii înainte de următorul salariu și se împrumutau. Sau, dimpotrivă, colegi care au avut tot timpul atâția bani cât au avut nevoie și nu au cerut niciodată împrumut de la altcineva, ba chiar au reușit să își achiziționeze ce își propuneau, atunci când își propuneau să o facă, doar din salriu. Cum? E posibil ca oricare dintre noi să facă așa?

Da, e posibil pentru oricare dintre noi! Cum? Prin administrarea eficientă a bugetului.

Dar, putem face noi asta? Putem să ne acoperim cheltuielile lunare și să punem bani deoparte pentru concediu? Dar pentru o pensie privată sau pentru renovarea casei bunicilor?

Noi spunem că se poate. Și pot face asta nu numai cei care sunt pricepuți în ale finanțelor, ci noi toți. Chiar cu ajutorul celor care lucrează în domeniul financiar!

Sunt câteva bănci și câteva companii / organizații care organizează workshopuri de educație financiară. Acestea poartă diferite denumiri, dar scopul este același: administrarea eficientă a bugetului. Băncile susțin astfel de activități gratuit, ceilalți – contra cost. 

Workshopurile de acest fel pornesc de la noțiuni de bază despre calcularea și administrarea corectă și coerentă a bugetului familiei tale și pot ajunge la noțiuni privind investițiile financiare complexe.

Îți vom spune mai jos, pe scurt, ce înseamnă un workshop de educație financiară.

Workshopul de educație financiară – scurtă prezentare

Workshopurile de educație financiară sunt susținute de persoane cu calificare în domeniu – traineri financiari. 

Pentru început vei învăța să creezi un ”tablou” cu factorii care influențează deciziile financiare. Dintre aceștia menționăm:

  • obiective personale – investiția financiară în carieră, în sănătatea proprie, în vacanțe sau într-o afacere
  • nevoi sociale – achiziția unui autoturism sau a unei case, căsătoria sau venirea pe lume a unui copil
  • standarde de viață – statutul profesional, educația, starea de sănătate a membrilor familiei sau a persoanelor aflate în grijă
  • evenimente majore – diminuarea drastică a veniturilor sau pierderea locului de muncă, degradarea stării de sănătate, gestionarea unui divorț sau un deces în familie 

Vei afla pe timpul workshopului ce înseamnă ”valoarea ta financiară” și vei constata că aceasta este dată și de alte bunuri deținute, nu numai de salariu. Aici vei face o analiză a ceea ce deține familia ta, a averii, cum se spunea odinioară.

Tot la acest workshop vei trece în revistă a datoriile pe care le ai. Ai tendința să utilizezi excesiv cardurile de credit sau ai datorii legate de obiectivele tale? – aici vei afla cum să gestionezi și să reduci aceste datorii.

Trainerul financiar îți va arăta cum să conștientizezi bugetul de care dispui. Vei vedea că e bine să ai în vedere toate sursele de venit: salariu, dobânzi, acțiuni, chirii etc. și, la sfârșitul activității, vei putea face singur balanța financiară lunară și anuală.

Obiectivele pe care le avem pe termen scurt, mediu și lung și cât alocăm pentru ele  este alt capitol pe care vei afla cum să îl gestionezi. De asemenea vei afla cum poți face și o proiecție a veniturilor în viitor.

Sfaturile privitoare la deciziile financiare sunt foarte importante pentru gestionarea eficientă a bugetului. De aceea, într-un astfel de workshop vei învăța cum să faci un plan de acțiune.

Trainerul financiar te va ajuta să ”navighezi” prin etapele planului de acțiune: conștientizarea situației financiare prezente (”unde sunt acum”), analizarea fluxurilor de lichidități, stabilirea unor obiective, creionarea unui plan, a unui buget, administrarea investițiilor și a datoriilor, analizarea progreselor făcute și revizuirea planului.

Ce mai poți afla la un workshop de educație financiară:

  • cum să creezi un plan de pensionare
  • cum să faci cumpărături inteligente
  • cum să te pregătești pentru evenimente neprevăzute (crearea și dimensionarea unui fond de rezervă pentru reparații majore la locuință, pierderea locului de muncă, probleme majore de sănătate, etc.)
  • cum se gestionează eficient banii în cuplu
  • cum poți proiecta finanțarea educației copiilor
  • cum să creezi un buget pentru vacanțe sau 
  • cum să planifici achiziționarea unui autoturism

Autoevaluarea financiară în funcție de vârstă este un alt aspect avut în vedere la  workshopurile de educație financiară. Chiar dacă faci parte dintr-o companie sau organizație în care majoritatea angajaților sunt tineri, cu siguranță te interesează cum poți calcula valoarea personală netă în facultate,  cea de până la 40 de ani, sau cea din categoria  40 – 55  de ani, sau, de ce nu, cea de la vârsta pensionării.

Cei mai mulți dintre noi folosesc cardurile de credit. La worksopurile de educație financiară vei afla ce este și cum trebuie folosit cardul de credit, dincolo de scrisul mărunt din contractul pe care l-ai semnat cu banca atunci când ai obținut acest instrument financiar.

 Îți lăsăm la sfârșitul articolului linkurile utile către băncile care organizează workshopuri financiare și nu, nu suntem afiliați! 

Organizarea unui workshop de educație financiară – nimic mai simplu!

Cum poți organiza un astfel de workshop în compania sau în organizația din care faci parte?

E bine de știut că unele workshopuri sunt pentru cel mult 15 participanți, altele nu au un număr maxim. Totuși, îți recomandăm să nu organizezi un astfel de workshop cu mai puțin de 10 doritori.

Preferabil ar fi să organizezi un astfel de eveniment în colaborare cu banca la care colegii își primesc salariul. Dacă această bancă nu organizează astfel de workshopuri, poți alege alta. Te poți decide accesând linkurile de care am vorbit anterior.

După ce ai ales cu cine vrei să organizezi workshopul, trebuie să iei legătura cu reprezentanții organizatorului și să obții datele de contact ale trainerilor financiari.

Dacă te-ai decis pentru un workshop cu o bancă, stabiliți împreună când poate fi organizat evenimentul și ce trebuie să pregătiți pentru asta. Poate fi nevoie de un retroproiector sau de un flipchart în sala în care veți organiza activitatea. Este foarte important să stabilești dacă workshopul va cuprinde și prezentare de produse. Te sfătuim să soliciți ca, pe parcursul worshopului, să nu fie făcută reclamă vreunui produs al băncii care susține activitatea. Trebuie să ții cont de acest aspect mai ales în cazul în care colegii din organizația ta își iau salariul prin bănci diferite. 

Pe plan intern, transmite un mail colegilor care și-au manifestat dorința de a participa la workshop cu datele stabilite cu trainerii băncii. 

Dacă trainerul financiar a menționat că se pot înscrie la activitate mai mulți participanți decât se anunțaseră inițial, comunică asta tuturor colegilor.

Dacă e nevoie, desemnează pe cineva de la HR (sau de la departamentul financiar) care să se ocupe de organizarea evenimentului. 

Pentru eveniment poți face și un afiș care să prezinte colegilor datele privind organizarea workshopului (data, ora, locul de desfășurare și reprezentanții cărei bănci susțin workshopul). Neapărat precizează dacă acest workshop va conține sau nu și prezentare de produse financiare.

Cu câteva zile înainte de workshop, trebuie stabilite ultimele amănunte organizatorice cu trainerul financiar. Poți face asta tu sau persoana desemnată  din partea companiei tale pentru organizarea evenimentului.

Îți spunem din experiență că un workshop de educație financiară va fi cu siguranță bine primit de colegi. Te sfătuim și pe tine să participi, dacă nu ai făcut-o până acum.

După încheierea activității, solicită un feedback din partea participanților și, cu acordul acestora, postează impresiile lor pe un mail adresat tuturor. Păstrează legătura cu trainerii și transmite-le și lor feedback-ul primit de la colegi. 

Dacă impresiile sunt favorabile (și noi așa credem), vei vedea că vei avea solicitări pentru organizarea unui workshop similar, cu alți participanți.

În cazul în care condițiile de distanțare socială nu permit organizarea unui astfel de workshop la sediul organizației din care faci parte, să știi că ele se pot organiza și online! 

Am vorbit la începutul articolului despre companii sau organizații care susțin workshopuri de educație financiară contra cost. Ei bine, în cazul în care decizi să te orientezi în această direcție, singura ta grijă este să popularizezi evenimentul în rândurile colegilor tăi. Cei care susțin activitatea se vor ocupa de organizarea ei. Singurul impediment îl constituie locul de desfășurare. E posibil ca worksopul să fie susținut în locația stabilită de organizator.    

Pentru cei care nu au putut participa la workshop, pe siteurile unor bănci sunt bloguri de educție financiară. Și de aici pot afla lucruri interesante privitoare la administrarea bugetului propriu. Noi considerăm însă, că participarea la un worksop de educație financiară este mult mai utilă.

Next level!

Odată parcurs și sedimentat acest prim pas legat de finanțele familiei, poți discuta cu trainerii financiari despre organizarea unor workshopuri de educație financiară mai complexe. 

De exemplu, acestea pot dezvolta subiecte precum investițiile administrate: ce sunt și care sunt acestea pe piața financiară din România. 

Parcurgerea unor astfel de workshopuri te va iniția în subiecte precum fonduri de pensii facultative, fonduri mutuale, private banking, conturi de training administrative, obligațiuni sau titluri de stat, acțiuni, instrumente derivate, piața Forex sau achiziții cu scop de închiriere.

Dacă nu ai aprofundat până acum subiectul educației financiare, sperăm că ți-am trezit interesul și te-am făcut să vezi că poți planifica un buget personal sănătos și un viitor financiar sigur. 

Dacă ai parcurs deja acești primi pași, te invităm să ne lași un comentariu, să dai un share și să îi inviți pe colegi și prieteni să citească și ei articolul. Apoi, de ce nu, îți dorim să continui drumul educației financiare cu subiecte din capitolul ”Next level”!

Alte articole recomandate

Show CommentsClose Comments

Lasă-ne un comentariu